(ခုတေလာ..ဘာမွမေရးျဖစ္တံုး..မေန႕တေန႕က..ဂ်စ္တူးရဲ႕..Open Mind ဆိုတဲ့..ပို႔စ္ေလးကိုဖတ္ရင္း..သတိတရ..Eleven ထဲမွာေရးခဲ့ဘူးတဲ့..အေဟာင္းေလးတခုကို..ျပန္တင္ျဖစ္လိုက္တယ္..)
ႏွလံုးသားယိုစီးမူ ( သို႔ ) အမ်ဴိးသားေရးအရည္ေပ်ာ္မွတ္
မ်က္ကန္းမ်ဴိးခ်စ္
ေလးတန္းေက်ာင္းသူတူမကေလးက ဘ၀တြက္တာ( ဘာသာရပ္အသစ္) မွတ္စုစာအုပ္ကိုကိုင္ရင္း ...မ်က္ကန္းမ်ဴိးခ်စ္ဆိုတာဘာလဲဟင္...လို႔စိတ္ရွုပ္ေထြးဟန္ေမးခြန္းထုတ္လာသည္၊ ခ်က္ခ်င္းဆိုေတာ့လည္း ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ကေလးငယ္တေယာက္နားလည္ေအာင္ရွင္းမျပနိုင္ခဲ့ေပ၊
ေနာက္တပတ္ေက်ာင္းပိတ္ရက္က်ေတာ့...ဘာရယ္မဟုတ္...ငါ့တူမေလးကို နိုင္ငံျခားမွာေက်ာင္းေခၚထားရမယ္လို႔ေျပာမိေလရာ-
“မလိုက္ဘူးမလိုက္ဘူးအဲဒီနိုင္ငံျခားၾကီးကိုမုန္းတယ္”....ဟုကက္ကက္လန္ေအာင္ ရန္ေတြ႔ေလသည္၊
ကေလးငယ္တေယာက္ရဲ့အေတြးထဲမွာဘာေတြရိွေနပါလိမ့္လို႔..စိတ္၀င္စားသြားရင္းေခ်ာ့ေမာ့ေမးမိေတာ႔မွ..
“ အဲဒီနိုင္ငံျခားၾကီးကသမီးတို႔ျမန္မာျပည္ကိုလာတိုက္တယ္..”
“ဘယ္တံုးကလဲ သမီးရဲ့..”
“ မသိဘူး ဟိုတုန္းက ...”
ကဲ-ေက်ာင္းသံုးျပဠန္းစာေတြပဲေျပာင္ေျမာက္လြန္းသလား-ဆရာမပဲ၀ါဒျဖန္႔ေကာင္းေလသလား...
ျပံုးခ်င္ေနေသာမ်က္ႏွာကိုအပိုးသပ္ရင္း....ဒါဆို..သမီးအရင္အပတ္ကေမးတဲ့ေမးခြန္းကို ေျဖဖို႔ဥပမာရပီေပါ့ လို႔ုေျပာပီးကာမွ...
ေၾသာ္..ကေလးရဲ့မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ကေလးေတြလြတ္လြတ္လပ္လပ္ရွင္သန္ပါေစေလလို႔....ေလ်ာခ်လိုက္မိ
ေတာ့သည္၊
တိုင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ဆိုတာ...ဒီေျမမွာေမြးလို႔ ဒီေရကိုခ်စ္တာပါလို႔ ရိုးရွင္းစြာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္လိုက္ ယံုပါပဲ။ စာသင္ခန္းေတြထဲမွာ..မိသားစုစကား၀ိုင္းေတြမွာ..ရွင္သန္ၾကီးထြားခဲ့ၾကသည္။ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္လား...အနုတ္လကၡဏာေဆာင္သလား...နားမလည္ခဲ့။ ခဲြျခားရန္လည္းမလိုအပ္ခဲ့။
အနုတ္အေပါင္းလား ......အေပါင္းအနုတ္လား
အလယ္ေခာတ္သမိုင္းေတြကို အခုအခ်ိန္မွာ ခြဲခြဲျခားျခား နားလည္လာေတာ့ အစဦးပထမ အမ်ဴိးသားေရး၀ါဒ(Nationalism) အေျခခံသည္ လူမ်ိဴးႏြယ္စုတခုျခင္းရဲ့ မေက်နပ္မူ ..ဆင္းရဲၾကပ္တည္းမူ... မလံုျခံဳမူမ်ား။ ပီးေတာ့ လူအုပ္စုတစုျခင္းရဲ့ ငါတေကာေကာမူ... စိတ္ကူးယဥ္မူ ...နယ္ေျမလုမူ ေတြေပၚမွာ အေျခခံကာလူမ်ိဴးႏြယ္စု (Ethnicity) အသြင္ျဖင့္ သာပံုေပၚေနသည္။ အႏုတ္လကၡဏာကိုေဆာင္ကာ လူမ်ိဴးစုတိုက္ပြဲမ်ား...အုပ္စုဗိုလ္လုပြဲမ်ား...ဘာသာေရးစစ္ပြဲမ်ား ေသာေသာညံေနသည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးပီးသြားေတာ့..ေသြးသစ္ေလာင္းထားေသာအမ်ဴိးသားေရး၀ါဒသည္ လွလွပပ စနစ္တက်ရိွလာကာ ျပည္သူ႔နီတိအသြင္ျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အေပါင္းလကၡဏာ ျဖစ္လာျပန္သည္။
ေဟာ-အခု ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း လိ႔ုေအာ္ကာ တကမၻာလံုးကို ဇာတ္ခံုတခုတည္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္လာၾကေတာ့...ဘယ္သူကဇာတ္လိုက္လုပ္မလဲ...ဘယ္သူဇာတ္ရံလဲ...လူၾကမ္းကဘယ္သူျဖစ္မလဲ.. ဘယ္သူရွုံးလို႕ ဘယ္သူနိုင္မလဲ- ကိုယ္ပိုင္သီးသန္႔အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္တို႔ ေနရာမက်နိုင္ေအာင္ ေခါင္းရွုပ္စရာျဖစ္လာျပန္ပီ၊ ေဒြးေရာယွက္တင္ လြန္းေတာ့လည္း ကိုယ္ပုိင္အတၱခ်င္းေတြ ပြတ္တိုက္မိရာက ပြင့္လာတဲ့ လူမ်ိဴးေရးခြဲျခားမူ မီးပြားေတြက ကမၻာၾကီးကို ျပန္လည္ ကူးစက္ ေလာင္ျမိဳက္လာျပန္ပီ။ ဖံြ႕ျဖိဳးပီးကမၻာ႔နိုင္ငံၾကီးေတြမွာဆိုလွ်င္.. နိုင္ငံစံုမွလူမ်ဴိးစံု ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်မူေတြ..တိုးပြားလာသေလာက္...ပံုသဏၭန္စံုလွေသာ..အမ်ဴိးသားေရးလကၡဏာမ်ားက.. ထိုနိုင္ငံၾကီးမ်ားရဲ့တလံုးတစည္းျဖစ္မူ နွင့္ တေျပးညီျဖစ္မူတို႔ကို ဇိမ္ေခၚေနေလပီ။
ဦးေဏွာက္ႏွင့္ႏွလံုးသားယိုစီးမူ
ကမၻာဦးစတည္းကေတာ့ လူေတြ အုပ္စုဖြဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားလာေနထိုင္ၾကတာပါပဲ၊ အစာေရစာေပါမ်ားရာ..ေရၾကည္ရာမ်က္နုရာ နယ္သစ္ပယ္သစ္တို႕...ရွာပီးရင္းရွာၾကတာပဲ၊ ေရႊ႕ပီးရင္းေရြ႕ၾကတာပဲ။ ျပတ္ျပတ္ထင္ထင္...ျမင္ေနရေသာ ယေန႔ေခတ္လူ႔သမိုင္းမွာက်ေတာ့ ..အေၾကာင္းရင္းခံေတြက..တျဖည္းျဖည္း ေထြျပားလာသည္။..နယ္သစ္ပယ္သစ္ရွာစရာအေၾကာင္းကလည္းမရိွသေလာက္မို႕ အရင္ဦးဆံုးေရာက္ႏွင့္သူ ထံမွာ တိုက္ယူ ခ်င္ယူ။ မဟုတ္ရင္ သစၥာခံဖို႔သာရိွသည္။
ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ျခင္း ( Migration) ျဖစ္စဥ္သည္ယေန႔လက္ရိွအေျခအေနမွာ မခန္မွန္းနိုင္ေလာက္ေအာင္ တိုးတက္မ်ားျပားလာေနသည္။ ဆင္းရဲခက္ခဲေသာနိုင္ငံသားတို႔ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာနိုင္ငံမ်ားဆီ..တေရြ႕ေရြ႕တိုး၀င္ေနရင္း..ကမၻာၾကီးသည္.တဖက္ေစာင္းနင္းျဖစ္သထက္ျဖစ္လာသည္။အတူပါလာေသာ...အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္လကၡဏာတို႔သည္လည္း..စီးေမ်ာတ၀က္...အရည္ေပ်ာ္တ၀က္..ပံုသဏၭန္ပ်က္ယြင္းလာၾကေတာ့သည္၊
ဒါေပမဲ့လည္း ဂ်ဴးလူမ်ဴိးေတြ ကမၻာတလံုး ျပန္႕က်ဲသြားခဲဲ့တဲ့ၾကားထဲက ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္နဲ႕ခ်ီပီး ဂ်ဴးအစဥ္အလာ(Judaism) ကိုထိန္းသိမ္းနိုင္ခဲ့ၾကတာကေတာ့ ခ်ီးက်ဴးစရာ။ ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေရာက္သူတို႕ေတြ..ဂ်ဴးသာျဖစ္သည္။..တရုတ္လူမ်ဴိးမ်ားအတြက္လည္း..တရုတ္ျပည္ၾကီးကိုေရာက္ဘူးစရာမလို ေနရာတိုင္းမွာ China Town မ်ားရိွသည္၊ အမ်ဴိးသားေရးသြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားကို နည္းအမ်ဴိးအမ်ဴိးႏွင့္ လက္ဆင့္ကမ္း ခဲ့ၾကသည္။
တႏွစ္ဆီက ဖေလာ္ရီဒါကမ္းေျခမွာရိွတဲ့ ျမန္မာမိတ္ေဆြတေယာက္ရဲ့ေက်ာက္ျဖဴသား ဧည့္ခန္းမွာ တခမ္းတနား..ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့..သားျဖစ္သူ..ရဲရင့္ဆုတံဆိပ္ယူေနေသာေမရိကန္ေရတပ္၀တ္စံုႏွင့္
ဓါတ္ပံုကိုျမင္ခဲ့ရစဥ္က အေတြးေတြ တပံုတပင္ျဖစ္ခဲ့ရဘူးသည္၊
စင္ကာပူအမ်ဴိးသားေန႔တေန႔မွာ..အနီေရာင္နဲ႔အျဖဴေရာင္..စင္ကာပူအလံေတာ္စတစ္ကာေလး
ေတြ ပါးနဲ႕နဖူးမွာ အျပည့္ကပ္ထားတဲ့ ျမန္မာလူမ်ဴိးသူငယ္ခ်င္းရဲ့သမီးေလးက စင္ကာပူနိုင္ငံေတာ္သီခ်င္းကို ဌါန္ကရိုင္းက်က် ဆိုျပေတာ့လည္း ဘာရယ္မသိ ဆံုးရွဳံးခ်င္းတခုလို၀မ္းနည္းမိခဲ့သည္။
ဆံုးရွဳံးျခင္းအေမြ
Inheritance of Loss (ဆံုးရွံဳးျခင္းအေမြ) ေခါင္းစဥ္နဲ့၀တၱဳတပုဒ္္ အဂၤလန္နိုင္ငံရဲ့ထိပ္တန္း၀င္ စာေပဆုၾကီး တခုျဖစ္တဲ့ Man Booker Prize ကို ၂၀၀၆ အတြက္ ဆြတ္ခူးသြားတယ္ဆိုတဲ့ သတင္း ကိုေတြ႔လိုက္သည္။ စာေရးသူက အသက္ ၃၅ ႏွစ္အရြယ္ လက္ရိွအေမရိကနိုင္ငံမွာ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်ေနထိုင္သူ အိႏၵိယ အမ်ဴိးးသမီး ကီရန္ေဒစီ ဆိုေသာေနာက္ဆက္တြဲကို ပိုလို႔စိတ္၀င္စားသြားမိသည္။ ဆက္ေက်ာ္သက္အရြယ္က..သူေက်ာခိုင္းခဲ့ေသာ အိႏၵိယျပည္ၾကီးရဲ့ျမိဳ႕ေလးတျမိဳ႕မွာ ဇာတ္အိမ္ကိုတည္္ထားသည္။
ကိုလိုနီေခာတ္ေႏွာင္းပိုင္းကအဂၤလန္နိုင္ငံမွာပညာသင္ခဲ့ပီး...သူအထငၾ္ကီးအတုယူထားတဲ့ အေနာက္တိုင္း ထံုးဓေလ့မ်ားနဲ႕...စာသင္ခန္းထဲမွာၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့..ခါးသီးစက္ဆုပ္ဘြယ္အထင္ေသးမ်က္လံုးမ်ားၾကားမွာ....
၀ိေရာဒိျဖစ္ကာ...အရာရာကိုအလိုမက်နိုင္ျဖစ္ေနေသာ..အိႏၵိယလူမ်ိဴး ပင္စင္စားတရားသူၾကီးအဘိုး၊ အေနာက္တိုင္း သာသနာျပဳေတြ ရဲ့လက္ထဲမွာၾကီးျပင္းရင္း ဆက္ေက်ာ္သက္အရြယ္မွာ အဘိုးနဲ့ ေနထိုင္ရေအာင္ေရာက္လာတဲ့..ဒုကၡိတေျမးမေလး...
သူမနဲ႔ခ်စ္ၾကိုးသြယ္ေနတဲ့..နီေပါတိုင္းရင္းသားသခ်ၤာဆရာေလးရဲ့...တိုင္းရင္းသားလြတ္ေျမာက္ေရးလွုပ္ရွားမူ၊ ဒါေတြကိုဇာတ္လမ္းေလးအျဖစ္ ယက္ျခယ္ထားသည္။ တျပိဳင္ထဲမွာပဲဇာတ္လမ္းကိုပုိပီးသြက္လက္ရြင္ျမဴးေစတာက....ေျမးအဘိုးအိမ္က...ထမင္းခ်က္ၾကီးက..သားျဖစ္သူအေပၚအထင္ၾကီးေမွ်ာ္လင့္ျခင္း.....ရွုပ္ေထြးစည္ကားလွတဲ့...နယူးေယာက္ျမိဳ႕ၾကီးရဲ့ ေျမေအာက္ခန္းေလးထဲက ဘ၀ရပ္တည္ခ်က္ရွာမေတြ႔နိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ ထမင္းခ်က္ၾကီးရဲ့သား တရားမ၀င္ အလုပ္သမားေလးရဲ့ နာက်င္ရီေမာဘြယ္အခန္းေလးမ်ားျဖစ္သည္။
ဆံုးရွဳံးမူအသီးသီးကိုလက္ဆင့္ကမ္းခံခဲ့ရတဲ့....သူ႔ရဲ့ဇာတ္ေကာင္ေတြအားလံုးမွာေတြ႔ရတာက ...ဘာမွမတတ္နိုင္ျခင္း အႏွိမ္ခံအရွက္ရျခင္းမ်ားသာမို႔ အဆိုးျမင္ဆန္ေလသလားေတာ့မသိ။ အကဲျဖတ္သံုးသပ္သူမ်ားကေတာ့....ကိုလိုနီဆိုးေမြ...ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းရဲ့မပီျပင္မူ...အေျခခံ၀ါဒီမ်ားနဲ႔ အၾကမ္းဖက္လမ္းစဥ္ စတဲ့ ၂၁ရာစုရဲ့ ေခတ္အစားဆံုးေခါင္းစဥ္မ်ားကို တလံုးတစည္းထဲ ကြက္ကြက္ ကြင္းကြင္းမီးေမာင္းထိုးျပလိုက္ေသာ အေကာင္းဆံုး၀တၱဳပါပဲလို႕ တျပိဳင္တည္းမွတ္ခ်က္ေပးၾကသည္။ ေဒသခံအိႏၵိယလူမ်ဴိးတို႔ရဲ့ေ၀ဖန္မူေတြကိုေတာ့- စာေရးဆရာမ ေဒစီက.....
“က်မအေသအခ်ာမထိေတြ႔နိုင္တဲ့ အိႏၵိယနိုင္ငံကိုအတတ္နိုင္ဆံုးေတာ့ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ သရုပ္ေဖာ္ထားပါတယ္။ အိႏၵိယလူမ်ဴိးတေယာက္ျဖစ္ပီး..အိႏၵိယဟာ က်မရဲ့နိုင္ငံမဟုတ္ေတာ့တာ တကယ့္ ဆံုးရွဳံးမူတခုပါပဲ..”လ႔ိုဖြင့္ဟခဲ့သည္။
သူကေတာ့...ႏွလံုးသားဆံုးရွံဳးျခင္းျဖစ္လိမ့္မည္။..ဒါ့ထက္မက..ကိုယ္ဘယ္အုပ္စုထဲကလဲဆိုတာပင္မခြဲျခားနိုင္ေတာ့ေသာ Loss of Identity ကိုယ္ပိုင္လကၡဏာ ဆံုးရွံဳးသူေတြေရာ။ မိတ္ေဆြတေယာက္ကိုသတိရမိသည္... သူက ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသား... လူမ်ဴိးက ျမန္မာ-ကရင္ နဲ့အိႏိၵယကျပား...သူ႕နဲ႕အတူေနတဲ့အမ်ဴိးသမီးက..ဗီယက္နမ္နဲ့ကိုရီးယားကျပား...
သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ကေမြးတဲ့...ေပါက္ကာစကေလးေလးကိုငံု႔ၾကည့္ရင္း...ေခါင္းကိုက္ေရာဂါတခုလိုစြဲေနေသာ ငါ့တိုင္းျပည္ ငါ့လူမ်ဴိးဆိုေသာအေတြးတို႔ လန္႔ဖ်တ္ထြက္ေျပးသြားဘူးသည္။
ကကမၻာနိုင္္ငံၾကီးမ်ားကေဖာ္တဲ့မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ျဖတ္ေဆး
တကယ္ေတာ့....ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်သူေတြအတြက္..ကိုယ္ေရာက္ရိွေနထိုင္ရာ....ပတ္၀န္းက်င္
ယဥ္ေက်းမူေတြနဲ႔ တသားတည္းျဖစ္ေအာင္ၾကိဳးစားေနထိုင္ရင္း....တခ်ိန္တည္းမွာပဲ အလြယ္တကူ ျဖတ္ပစ္လိုက္လို႕မရတဲ့ မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ေတြ ဇာတိ ရပ္ေျမသံေယာဇဥ္ေတြက နာတာရွည္ ေခါင္းကိုက္ေရာဂါ ေတြျဖစ္လာၾကသည္၊
တေလာက လက္ဘႏြန္နိုင္ငံထဲက ဟစ္ဇဘိုလာလက္နက္ကိုင္ေတြကို အစၥေရးက ၂ပတ္ၾကာေအာင္ ေလဆိပ္ေတြ ပါမက်န္ ၀င္ေရာက္ ဗံုးၾကဲေတာ့ ၾသစေၾတအစိုးရက သူ႕နိုင္ငံသားခံယူထားတဲ့ လက္ဘႏြန္လူမ်ဴိး ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ကို သေဘၤာၾကီးေတြနဲ႕ ႏွစ္စီးတိုက္ေလာက္သြားေရာက္ကယ္တင္ခဲ့ရသည္။ အဲေလာက္အမ်ားၾကီး တခ်ိန္ထဲမွာ ဘာ ျပန္ လုပ္ေနၾကသလဲ။..တကယ္ေတာ့..အဲဒီလက္ဘနိစ္ေတြသည္..ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသားခံယူထားေသာ္လည္း ကိုယ့္ဇာတိေျမမွာသာ ျပန္ေနေနၾကျခင္းျဖစ္္သည္။ အဲေနာက္ မၾကာခင္ဘဲ ၾသစေၾတလ်အစိုးရက..ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသားခံယူမူစည္းမ်ဥ္းေတြကိုတိုးျမွင့္သတ္မွတ္လိုက္သည္။ Australian Value ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ၾသစေၾတလ် နိုင္ငံအေပၚ ဘယ္ေလာက္ သစၥာခံနိုင္မည္လဲ ဆိုတာကို မွတ္ေက်ာက္တိုက္ကာစစ္ေဆးေျဖဆိုခိုင္းေတာ့မည္။
အေမရိကန္ကလည္း အခုေနာက္ပိုင္း သူ႔ရဲ့ကမၻာေက်ာ္ထီဖြင့္ပြဲၾကီးနဲ႔ နိုင္ငံသားသတ္မွတ္မူတို႔ကို Democracy Value ဘယ္ေလာက္နားလည္ မလည္ဆိုတာေပၚမွာစဥ္းစားဆံုးျဖတ္ေတာ့မည္တဲ့။ အဲဒီ Value ဆိုတဲ့
ေ၀ါဟာရအေတာ္အသံုး၀င္လာေသာ္လည္း ခက္တာက ဘာေတြလဲဆိုတာ အဓိပၸါယ္အတိအက် ေဘာင္ခတ္လို႕မရ။ ပံုသဏၭန္လည္းမပီျပင္။ ဒါေတြအားလံုးရဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ Reaffirmation of Western Identity အေနာက္ဟန္ သြတ္သြင္းျခင္းမ်ားရွိေနတယ္လို႕လည္းမေက်မနပ္ေျပာဆိုေနၾကသည္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ တကမၻာလံုးလိုလို...အေနာက္ဘာသာစကား...အဂၤလိပ္စကားကို...မျဖစ္မေန တန္ဖိုးထား အသံုးျပဳလာၾကရတာပါပဲ။ အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက အေမရိကန္ရဲ့လူဦးေရ သန္း ၃၀၀ နီးပါး မွာ ၃၂သန္းေက်ာ္ဟာ အဂၤလိပ္စကားေကာင္းေကာင္းမေျပာနိုင္ဘူး ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္သည္။ စပိန္စကားေျပာတဲ့ ေရခံေျမခံမကၠဆီကန္မ်ဴိးႏြယ္စုေတြနဲ့ ေတာင္အေမရိကတိုက္ကေန စီး၀င္ ေနတဲ့လူစီးေၾကာင္းၾကီးေၾကာင့္...စပိန္စကားဟာ...အေမရိကန္ရဲ့ဒုတိယအသံုးအမ်ားဆံုးဘာသာစကား ျဖစ္လာေန သည္။ အရင္တံုးကေတာ့ အဂၤလိပ္စကားကို နားလည္မူနဲ႕ပဲသတ္မွတ္သံုးစြဲေနခဲ့ၾကေပမဲ့ အခုေတာ့ တရား၀င္ နိုင္ငံေတာ္ ဘာသာစကား ျဖစ္ဖို႕ ကဗ်ာကယာစိုင္းျပင္းေနၾကပီ။
အေရာင္စံု အရသာစံု သၾကားအုပ္ထားေသာမ်ဴိးခ်စ္စိတ္ျဖတ္ေဆးေတြ ေဖာ္စပ္ကုန္ၾကပီ။
အာရွတိုက္ရဲ့ Cosmopolitan လို႕နံမည္ၾကီးတဲ့ လူမ်ဴိးစံုလွတဲ့စင္ကာပူနိုင္ငံမွာေတာ့.. လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့...တရုတ္နဲ႕...အိႏၵိယႏြယ္..ေသြးေႏွာထားတဲ့့..ေကာ့ေကးရွန္းရုပ္ဆန္ဆန္လူငယ္ေလးေတြရဲ့ မ်က္ႏွာျပည့္ပံုၾကီးေတြကို Changing Faces ေျပာင္းလဲလာေသာမ်က္ႏွာမ်ား လို႔စာတမ္းထိုးပီး လမ္းဆံုလမ္းခြေနရာေတြမွာ အေသအခ်ာခ်ိတ္ဆြဲျပထား တာေတြ႔ရသည္။ ဘာအဓိပၸါယ္လည္းေတာ့မရွင္း.... လူမ်ဴိးေရးစြဲ နဲပါးနိုင္ေသာ နိုင္ငံသားပံုစံအသစ္တခုကို ပရုိမိုးရွင္း လုပ္ျခင္းသာျဖစ္လိမ့္မည္။
ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္နဲ႕ ဂလုိဘယ္လစ္ဇင္ ဘာကိုေရြးမလဲ
အဲဒီေတာ့ ေခါင္းကိုက္ျခင္းကင္းေသာ ေခာတ္မွီဟန္ အျမင္က်ယ္ဟန္ ရိွေသာ ဂလိုဘယ္နိုင္ငံသားအသစ္ဆီကို သြားမလား။ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းတယ္ပဲဆိုဆို ေခာတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတယ္ပဲေျပာေျပာ အမ်ဴိးသားေရး အသြင္လကၡဏာမ်ားကို ၾကံ့ၾကံ့ခံကာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မလား။
အေရးၾကီးတာက ႏွလံုးသားရဲ့အသံကိုနားေထာင္ဖို႔မေမ့ရန္သာျဖစ္သည္။
ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ဆိုတာကလည္း အခုမွသာ ေဂ်ဒိုးနတ္မုန့္လို အသစ္အဆန္းျဖစ္ေနေပမဲ့ ၁၉၆၀-၇၀ႏွစ္ေတြေလာက္တည္းကစခဲ့တဲ့...ကမၻာ့ကုလသမဂၢလို....ကမၻာ့ဘဏ္လို..ဘိုးေအဂလိုဘယ္လစ္ၾကီးေတြပင္ ေျခကုန္လက္ပန္း က်တဲ့အခ်ိန္ေရာက္ေနပီ။ တကယ္ေတာ့လည္း ကမၻာ့အင္အားၾကီး..ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာနိုင္ငံေတြက...ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ကို..အျပတ္ေပးလက္ငင္းေငြေခ်ကာ ၀ယ္ထား လိုက္ပီး သားလို ျဖစ္ေနသည္ပင္။
ဘယ္သူမဆို..International လို႔ေခါင္းစဥ္တပ္ပီး ေတြးနိုင္ေျပာနိုင္ၾကေပမဲ့ National ဆိုတဲ့ ေဘာင္ေလးထဲမွာပဲ ေနခ်င္ေပ်ာ္ခ်င္ၾကတဲ့လူေတြခ်ည္းပါပဲ။ အခုေတာ့လည္း ကုန္သြယ္ေရးမညီမွ်မူ လူမ်ဴိးေရးဘက္လုိက္မူ.. ဘာသာေရးကန႔္သတ္မူ ေတြေအာက္မွာ Nationalism ဆိုတဲ့ၾကက္သေရရိွလွတဲ့
ေ၀ါဟာရအစား Unilateralism, Racism, Extremism ဆိုတဲ့....ၾကမ္းရွရွနံမည္ေတြတပ္ကာအျပန္အလွန္ လက္ညိွဳး ထိုးေနၾကျပန္ပီ။
အဲဒီ ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္ နဲ႕ ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ဆက္သြယ္ထားတဲ့ၾကိဳးကိုေတာ့ တင္းေအာင္ မဆြဲမိဖို႔အေရးၾကီးသည္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္းေျပာခဲ့တဲ့ ....
“က်ေနာ့္ရဲ့အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္ဆိုတာ...ေဘာလံုးပြဲမွာ..ဗမာနိုင္ရင္ပီးေရာဆိုတဲ့..စိတ္ဓါတ္မ်ဴိး မဟုတ္ပါဘူး။..ဒါေပမဲ့..ဗမာနိုင္ခဲ့ရင္ေတာ့
၀မ္းသာေက်နပ္ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့စိတ္ဓါတ္မ်ဴိးပါ..”
ဆိုတဲ့မွတ္တမ္း၀င္စကားေလးကို နက္နက္ရွဳိင္းရွိဳင္းသတိရဆင္ျခင္မိလိုက္သည္၊
ဇန္န၀ါရီလ ၂၀၀၇ ညႊန္း-"Collapse of Globalism "
by John Walston, 2006
◦
ႏွလံုးသားယိုစီးမူ ( သို႔ ) အမ်ဴိးသားေရးအရည္ေပ်ာ္မွတ္
မ်က္ကန္းမ်ဴိးခ်စ္
ေလးတန္းေက်ာင္းသူတူမကေလးက ဘ၀တြက္တာ( ဘာသာရပ္အသစ္) မွတ္စုစာအုပ္ကိုကိုင္ရင္း ...မ်က္ကန္းမ်ဴိးခ်စ္ဆိုတာဘာလဲဟင္...လို႔စိတ္ရွုပ္ေထြးဟန္ေမးခြန္းထုတ္လာသည္၊ ခ်က္ခ်င္းဆိုေတာ့လည္း ရွစ္ႏွစ္အရြယ္ကေလးငယ္တေယာက္နားလည္ေအာင္ရွင္းမျပနိုင္ခဲ့ေပ၊
ေနာက္တပတ္ေက်ာင္းပိတ္ရက္က်ေတာ့...ဘာရယ္မဟုတ္...ငါ့တူမေလးကို နိုင္ငံျခားမွာေက်ာင္းေခၚထားရမယ္လို႔ေျပာမိေလရာ-
“မလိုက္ဘူးမလိုက္ဘူးအဲဒီနိုင္ငံျခားၾကီးကိုမုန္းတယ္”....ဟုကက္ကက္လန္ေအာင္ ရန္ေတြ႔ေလသည္၊
ကေလးငယ္တေယာက္ရဲ့အေတြးထဲမွာဘာေတြရိွေနပါလိမ့္လို႔..စိတ္၀င္စားသြားရင္းေခ်ာ့ေမာ့ေမးမိေတာ႔မွ..
“ အဲဒီနိုင္ငံျခားၾကီးကသမီးတို႔ျမန္မာျပည္ကိုလာတိုက္တယ္..”
“ဘယ္တံုးကလဲ သမီးရဲ့..”
“ မသိဘူး ဟိုတုန္းက ...”
ကဲ-ေက်ာင္းသံုးျပဠန္းစာေတြပဲေျပာင္ေျမာက္လြန္းသလား-ဆရာမပဲ၀ါဒျဖန္႔ေကာင္းေလသလား...
ျပံုးခ်င္ေနေသာမ်က္ႏွာကိုအပိုးသပ္ရင္း....ဒါဆို..သမီးအရင္အပတ္ကေမးတဲ့ေမးခြန္းကို ေျဖဖို႔ဥပမာရပီေပါ့ လို႔ုေျပာပီးကာမွ...
ေၾသာ္..ကေလးရဲ့မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ကေလးေတြလြတ္လြတ္လပ္လပ္ရွင္သန္ပါေစေလလို႔....ေလ်ာခ်လိုက္မိ
ေတာ့သည္၊
တိုင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ဆိုတာ...ဒီေျမမွာေမြးလို႔ ဒီေရကိုခ်စ္တာပါလို႔ ရိုးရွင္းစြာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္လိုက္ ယံုပါပဲ။ စာသင္ခန္းေတြထဲမွာ..မိသားစုစကား၀ိုင္းေတြမွာ..ရွင္သန္ၾကီးထြားခဲ့ၾကသည္။ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္လား...အနုတ္လကၡဏာေဆာင္သလား...နားမလည္ခဲ့။ ခဲြျခားရန္လည္းမလိုအပ္ခဲ့။
အနုတ္အေပါင္းလား ......အေပါင္းအနုတ္လား
အလယ္ေခာတ္သမိုင္းေတြကို အခုအခ်ိန္မွာ ခြဲခြဲျခားျခား နားလည္လာေတာ့ အစဦးပထမ အမ်ဴိးသားေရး၀ါဒ(Nationalism) အေျခခံသည္ လူမ်ိဴးႏြယ္စုတခုျခင္းရဲ့ မေက်နပ္မူ ..ဆင္းရဲၾကပ္တည္းမူ... မလံုျခံဳမူမ်ား။ ပီးေတာ့ လူအုပ္စုတစုျခင္းရဲ့ ငါတေကာေကာမူ... စိတ္ကူးယဥ္မူ ...နယ္ေျမလုမူ ေတြေပၚမွာ အေျခခံကာလူမ်ိဴးႏြယ္စု (Ethnicity) အသြင္ျဖင့္ သာပံုေပၚေနသည္။ အႏုတ္လကၡဏာကိုေဆာင္ကာ လူမ်ိဴးစုတိုက္ပြဲမ်ား...အုပ္စုဗိုလ္လုပြဲမ်ား...ဘာသာေရးစစ္ပြဲမ်ား ေသာေသာညံေနသည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးပီးသြားေတာ့..ေသြးသစ္ေလာင္းထားေသာအမ်ဴိးသားေရး၀ါဒသည္ လွလွပပ စနစ္တက်ရိွလာကာ ျပည္သူ႔နီတိအသြင္ျဖင့္ နိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အေပါင္းလကၡဏာ ျဖစ္လာျပန္သည္။
ေဟာ-အခု ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း လိ႔ုေအာ္ကာ တကမၻာလံုးကို ဇာတ္ခံုတခုတည္းျဖစ္ေအာင္ လုပ္လာၾကေတာ့...ဘယ္သူကဇာတ္လိုက္လုပ္မလဲ...ဘယ္သူဇာတ္ရံလဲ...လူၾကမ္းကဘယ္သူျဖစ္မလဲ.. ဘယ္သူရွုံးလို႕ ဘယ္သူနိုင္မလဲ- ကိုယ္ပိုင္သီးသန္႔အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္တို႔ ေနရာမက်နိုင္ေအာင္ ေခါင္းရွုပ္စရာျဖစ္လာျပန္ပီ၊ ေဒြးေရာယွက္တင္ လြန္းေတာ့လည္း ကိုယ္ပုိင္အတၱခ်င္းေတြ ပြတ္တိုက္မိရာက ပြင့္လာတဲ့ လူမ်ိဴးေရးခြဲျခားမူ မီးပြားေတြက ကမၻာၾကီးကို ျပန္လည္ ကူးစက္ ေလာင္ျမိဳက္လာျပန္ပီ။ ဖံြ႕ျဖိဳးပီးကမၻာ႔နိုင္ငံၾကီးေတြမွာဆိုလွ်င္.. နိုင္ငံစံုမွလူမ်ဴိးစံု ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်မူေတြ..တိုးပြားလာသေလာက္...ပံုသဏၭန္စံုလွေသာ..အမ်ဴိးသားေရးလကၡဏာမ်ားက.. ထိုနိုင္ငံၾကီးမ်ားရဲ့တလံုးတစည္းျဖစ္မူ နွင့္ တေျပးညီျဖစ္မူတို႔ကို ဇိမ္ေခၚေနေလပီ။
ဦးေဏွာက္ႏွင့္ႏွလံုးသားယိုစီးမူ
ကမၻာဦးစတည္းကေတာ့ လူေတြ အုပ္စုဖြဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသြားလာေနထိုင္ၾကတာပါပဲ၊ အစာေရစာေပါမ်ားရာ..ေရၾကည္ရာမ်က္နုရာ နယ္သစ္ပယ္သစ္တို႕...ရွာပီးရင္းရွာၾကတာပဲ၊ ေရႊ႕ပီးရင္းေရြ႕ၾကတာပဲ။ ျပတ္ျပတ္ထင္ထင္...ျမင္ေနရေသာ ယေန႔ေခတ္လူ႔သမိုင္းမွာက်ေတာ့ ..အေၾကာင္းရင္းခံေတြက..တျဖည္းျဖည္း ေထြျပားလာသည္။..နယ္သစ္ပယ္သစ္ရွာစရာအေၾကာင္းကလည္းမရိွသေလာက္မို႕ အရင္ဦးဆံုးေရာက္ႏွင့္သူ ထံမွာ တိုက္ယူ ခ်င္ယူ။ မဟုတ္ရင္ သစၥာခံဖို႔သာရိွသည္။
ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ျခင္း ( Migration) ျဖစ္စဥ္သည္ယေန႔လက္ရိွအေျခအေနမွာ မခန္မွန္းနိုင္ေလာက္ေအာင္ တိုးတက္မ်ားျပားလာေနသည္။ ဆင္းရဲခက္ခဲေသာနိုင္ငံသားတို႔ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာနိုင္ငံမ်ားဆီ..တေရြ႕ေရြ႕တိုး၀င္ေနရင္း..ကမၻာၾကီးသည္.တဖက္ေစာင္းနင္းျဖစ္သထက္ျဖစ္လာသည္။အတူပါလာေသာ...အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္လကၡဏာတို႔သည္လည္း..စီးေမ်ာတ၀က္...အရည္ေပ်ာ္တ၀က္..ပံုသဏၭန္ပ်က္ယြင္းလာၾကေတာ့သည္၊
ဒါေပမဲ့လည္း ဂ်ဴးလူမ်ဴိးေတြ ကမၻာတလံုး ျပန္႕က်ဲသြားခဲဲ့တဲ့ၾကားထဲက ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္နဲ႕ခ်ီပီး ဂ်ဴးအစဥ္အလာ(Judaism) ကိုထိန္းသိမ္းနိုင္ခဲ့ၾကတာကေတာ့ ခ်ီးက်ဴးစရာ။ ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေရာက္သူတို႕ေတြ..ဂ်ဴးသာျဖစ္သည္။..တရုတ္လူမ်ဴိးမ်ားအတြက္လည္း..တရုတ္ျပည္ၾကီးကိုေရာက္ဘူးစရာမလို ေနရာတိုင္းမွာ China Town မ်ားရိွသည္၊ အမ်ဴိးသားေရးသြင္ျပင္လကၡဏာမ်ားကို နည္းအမ်ဴိးအမ်ဴိးႏွင့္ လက္ဆင့္ကမ္း ခဲ့ၾကသည္။
တႏွစ္ဆီက ဖေလာ္ရီဒါကမ္းေျခမွာရိွတဲ့ ျမန္မာမိတ္ေဆြတေယာက္ရဲ့ေက်ာက္ျဖဴသား ဧည့္ခန္းမွာ တခမ္းတနား..ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့..သားျဖစ္သူ..ရဲရင့္ဆုတံဆိပ္ယူေနေသာေမရိကန္ေရတပ္၀တ္စံုႏွင့္
ဓါတ္ပံုကိုျမင္ခဲ့ရစဥ္က အေတြးေတြ တပံုတပင္ျဖစ္ခဲ့ရဘူးသည္၊
စင္ကာပူအမ်ဴိးသားေန႔တေန႔မွာ..အနီေရာင္နဲ႔အျဖဴေရာင္..စင္ကာပူအလံေတာ္စတစ္ကာေလး
ေတြ ပါးနဲ႕နဖူးမွာ အျပည့္ကပ္ထားတဲ့ ျမန္မာလူမ်ဴိးသူငယ္ခ်င္းရဲ့သမီးေလးက စင္ကာပူနိုင္ငံေတာ္သီခ်င္းကို ဌါန္ကရိုင္းက်က် ဆိုျပေတာ့လည္း ဘာရယ္မသိ ဆံုးရွဳံးခ်င္းတခုလို၀မ္းနည္းမိခဲ့သည္။
ဆံုးရွဳံးျခင္းအေမြ
Inheritance of Loss (ဆံုးရွံဳးျခင္းအေမြ) ေခါင္းစဥ္နဲ့၀တၱဳတပုဒ္္ အဂၤလန္နိုင္ငံရဲ့ထိပ္တန္း၀င္ စာေပဆုၾကီး တခုျဖစ္တဲ့ Man Booker Prize ကို ၂၀၀၆ အတြက္ ဆြတ္ခူးသြားတယ္ဆိုတဲ့ သတင္း ကိုေတြ႔လိုက္သည္။ စာေရးသူက အသက္ ၃၅ ႏွစ္အရြယ္ လက္ရိွအေမရိကနိုင္ငံမွာ ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်ေနထိုင္သူ အိႏၵိယ အမ်ဴိးးသမီး ကီရန္ေဒစီ ဆိုေသာေနာက္ဆက္တြဲကို ပိုလို႔စိတ္၀င္စားသြားမိသည္။ ဆက္ေက်ာ္သက္အရြယ္က..သူေက်ာခိုင္းခဲ့ေသာ အိႏၵိယျပည္ၾကီးရဲ့ျမိဳ႕ေလးတျမိဳ႕မွာ ဇာတ္အိမ္ကိုတည္္ထားသည္။
ကိုလိုနီေခာတ္ေႏွာင္းပိုင္းကအဂၤလန္နိုင္ငံမွာပညာသင္ခဲ့ပီး...သူအထငၾ္ကီးအတုယူထားတဲ့ အေနာက္တိုင္း ထံုးဓေလ့မ်ားနဲ႕...စာသင္ခန္းထဲမွာၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့..ခါးသီးစက္ဆုပ္ဘြယ္အထင္ေသးမ်က္လံုးမ်ားၾကားမွာ....
၀ိေရာဒိျဖစ္ကာ...အရာရာကိုအလိုမက်နိုင္ျဖစ္ေနေသာ..အိႏၵိယလူမ်ိဴး ပင္စင္စားတရားသူၾကီးအဘိုး၊ အေနာက္တိုင္း သာသနာျပဳေတြ ရဲ့လက္ထဲမွာၾကီးျပင္းရင္း ဆက္ေက်ာ္သက္အရြယ္မွာ အဘိုးနဲ့ ေနထိုင္ရေအာင္ေရာက္လာတဲ့..ဒုကၡိတေျမးမေလး...
သူမနဲ႔ခ်စ္ၾကိုးသြယ္ေနတဲ့..နီေပါတိုင္းရင္းသားသခ်ၤာဆရာေလးရဲ့...တိုင္းရင္းသားလြတ္ေျမာက္ေရးလွုပ္ရွားမူ၊ ဒါေတြကိုဇာတ္လမ္းေလးအျဖစ္ ယက္ျခယ္ထားသည္။ တျပိဳင္ထဲမွာပဲဇာတ္လမ္းကိုပုိပီးသြက္လက္ရြင္ျမဴးေစတာက....ေျမးအဘိုးအိမ္က...ထမင္းခ်က္ၾကီးက..သားျဖစ္သူအေပၚအထင္ၾကီးေမွ်ာ္လင့္ျခင္း.....ရွုပ္ေထြးစည္ကားလွတဲ့...နယူးေယာက္ျမိဳ႕ၾကီးရဲ့ ေျမေအာက္ခန္းေလးထဲက ဘ၀ရပ္တည္ခ်က္ရွာမေတြ႔နိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ ထမင္းခ်က္ၾကီးရဲ့သား တရားမ၀င္ အလုပ္သမားေလးရဲ့ နာက်င္ရီေမာဘြယ္အခန္းေလးမ်ားျဖစ္သည္။
ဆံုးရွဳံးမူအသီးသီးကိုလက္ဆင့္ကမ္းခံခဲ့ရတဲ့....သူ႔ရဲ့ဇာတ္ေကာင္ေတြအားလံုးမွာေတြ႔ရတာက ...ဘာမွမတတ္နိုင္ျခင္း အႏွိမ္ခံအရွက္ရျခင္းမ်ားသာမို႔ အဆိုးျမင္ဆန္ေလသလားေတာ့မသိ။ အကဲျဖတ္သံုးသပ္သူမ်ားကေတာ့....ကိုလိုနီဆိုးေမြ...ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းရဲ့မပီျပင္မူ...အေျခခံ၀ါဒီမ်ားနဲ႔ အၾကမ္းဖက္လမ္းစဥ္ စတဲ့ ၂၁ရာစုရဲ့ ေခတ္အစားဆံုးေခါင္းစဥ္မ်ားကို တလံုးတစည္းထဲ ကြက္ကြက္ ကြင္းကြင္းမီးေမာင္းထိုးျပလိုက္ေသာ အေကာင္းဆံုး၀တၱဳပါပဲလို႕ တျပိဳင္တည္းမွတ္ခ်က္ေပးၾကသည္။ ေဒသခံအိႏၵိယလူမ်ဴိးတို႔ရဲ့ေ၀ဖန္မူေတြကိုေတာ့- စာေရးဆရာမ ေဒစီက.....
“က်မအေသအခ်ာမထိေတြ႔နိုင္တဲ့ အိႏၵိယနိုင္ငံကိုအတတ္နိုင္ဆံုးေတာ့ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ သရုပ္ေဖာ္ထားပါတယ္။ အိႏၵိယလူမ်ဴိးတေယာက္ျဖစ္ပီး..အိႏၵိယဟာ က်မရဲ့နိုင္ငံမဟုတ္ေတာ့တာ တကယ့္ ဆံုးရွဳံးမူတခုပါပဲ..”လ႔ိုဖြင့္ဟခဲ့သည္။
သူကေတာ့...ႏွလံုးသားဆံုးရွံဳးျခင္းျဖစ္လိမ့္မည္။..ဒါ့ထက္မက..ကိုယ္ဘယ္အုပ္စုထဲကလဲဆိုတာပင္မခြဲျခားနိုင္ေတာ့ေသာ Loss of Identity ကိုယ္ပိုင္လကၡဏာ ဆံုးရွံဳးသူေတြေရာ။ မိတ္ေဆြတေယာက္ကိုသတိရမိသည္... သူက ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသား... လူမ်ဴိးက ျမန္မာ-ကရင္ နဲ့အိႏိၵယကျပား...သူ႕နဲ႕အတူေနတဲ့အမ်ဴိးသမီးက..ဗီယက္နမ္နဲ့ကိုရီးယားကျပား...
သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ကေမြးတဲ့...ေပါက္ကာစကေလးေလးကိုငံု႔ၾကည့္ရင္း...ေခါင္းကိုက္ေရာဂါတခုလိုစြဲေနေသာ ငါ့တိုင္းျပည္ ငါ့လူမ်ဴိးဆိုေသာအေတြးတို႔ လန္႔ဖ်တ္ထြက္ေျပးသြားဘူးသည္။
ကကမၻာနိုင္္ငံၾကီးမ်ားကေဖာ္တဲ့မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ျဖတ္ေဆး
တကယ္ေတာ့....ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်သူေတြအတြက္..ကိုယ္ေရာက္ရိွေနထိုင္ရာ....ပတ္၀န္းက်င္
ယဥ္ေက်းမူေတြနဲ႔ တသားတည္းျဖစ္ေအာင္ၾကိဳးစားေနထိုင္ရင္း....တခ်ိန္တည္းမွာပဲ အလြယ္တကူ ျဖတ္ပစ္လိုက္လို႕မရတဲ့ မ်ဴိးခ်စ္စိတ္ေတြ ဇာတိ ရပ္ေျမသံေယာဇဥ္ေတြက နာတာရွည္ ေခါင္းကိုက္ေရာဂါ ေတြျဖစ္လာၾကသည္၊
တေလာက လက္ဘႏြန္နိုင္ငံထဲက ဟစ္ဇဘိုလာလက္နက္ကိုင္ေတြကို အစၥေရးက ၂ပတ္ၾကာေအာင္ ေလဆိပ္ေတြ ပါမက်န္ ၀င္ေရာက္ ဗံုးၾကဲေတာ့ ၾသစေၾတအစိုးရက သူ႕နိုင္ငံသားခံယူထားတဲ့ လက္ဘႏြန္လူမ်ဴိး ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ကို သေဘၤာၾကီးေတြနဲ႕ ႏွစ္စီးတိုက္ေလာက္သြားေရာက္ကယ္တင္ခဲ့ရသည္။ အဲေလာက္အမ်ားၾကီး တခ်ိန္ထဲမွာ ဘာ ျပန္ လုပ္ေနၾကသလဲ။..တကယ္ေတာ့..အဲဒီလက္ဘနိစ္ေတြသည္..ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသားခံယူထားေသာ္လည္း ကိုယ့္ဇာတိေျမမွာသာ ျပန္ေနေနၾကျခင္းျဖစ္္သည္။ အဲေနာက္ မၾကာခင္ဘဲ ၾသစေၾတလ်အစိုးရက..ၾသစေၾတလ်နိုင္ငံသားခံယူမူစည္းမ်ဥ္းေတြကိုတိုးျမွင့္သတ္မွတ္လိုက္သည္။ Australian Value ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ၾသစေၾတလ် နိုင္ငံအေပၚ ဘယ္ေလာက္ သစၥာခံနိုင္မည္လဲ ဆိုတာကို မွတ္ေက်ာက္တိုက္ကာစစ္ေဆးေျဖဆိုခိုင္းေတာ့မည္။
အေမရိကန္ကလည္း အခုေနာက္ပိုင္း သူ႔ရဲ့ကမၻာေက်ာ္ထီဖြင့္ပြဲၾကီးနဲ႔ နိုင္ငံသားသတ္မွတ္မူတို႔ကို Democracy Value ဘယ္ေလာက္နားလည္ မလည္ဆိုတာေပၚမွာစဥ္းစားဆံုးျဖတ္ေတာ့မည္တဲ့။ အဲဒီ Value ဆိုတဲ့
ေ၀ါဟာရအေတာ္အသံုး၀င္လာေသာ္လည္း ခက္တာက ဘာေတြလဲဆိုတာ အဓိပၸါယ္အတိအက် ေဘာင္ခတ္လို႕မရ။ ပံုသဏၭန္လည္းမပီျပင္။ ဒါေတြအားလံုးရဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ Reaffirmation of Western Identity အေနာက္ဟန္ သြတ္သြင္းျခင္းမ်ားရွိေနတယ္လို႕လည္းမေက်မနပ္ေျပာဆိုေနၾကသည္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ တကမၻာလံုးလိုလို...အေနာက္ဘာသာစကား...အဂၤလိပ္စကားကို...မျဖစ္မေန တန္ဖိုးထား အသံုးျပဳလာၾကရတာပါပဲ။ အံ့ၾသစရာေကာင္းတာက အေမရိကန္ရဲ့လူဦးေရ သန္း ၃၀၀ နီးပါး မွာ ၃၂သန္းေက်ာ္ဟာ အဂၤလိပ္စကားေကာင္းေကာင္းမေျပာနိုင္ဘူး ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္သည္။ စပိန္စကားေျပာတဲ့ ေရခံေျမခံမကၠဆီကန္မ်ဴိးႏြယ္စုေတြနဲ့ ေတာင္အေမရိကတိုက္ကေန စီး၀င္ ေနတဲ့လူစီးေၾကာင္းၾကီးေၾကာင့္...စပိန္စကားဟာ...အေမရိကန္ရဲ့ဒုတိယအသံုးအမ်ားဆံုးဘာသာစကား ျဖစ္လာေန သည္။ အရင္တံုးကေတာ့ အဂၤလိပ္စကားကို နားလည္မူနဲ႕ပဲသတ္မွတ္သံုးစြဲေနခဲ့ၾကေပမဲ့ အခုေတာ့ တရား၀င္ နိုင္ငံေတာ္ ဘာသာစကား ျဖစ္ဖို႕ ကဗ်ာကယာစိုင္းျပင္းေနၾကပီ။
အေရာင္စံု အရသာစံု သၾကားအုပ္ထားေသာမ်ဴိးခ်စ္စိတ္ျဖတ္ေဆးေတြ ေဖာ္စပ္ကုန္ၾကပီ။
အာရွတိုက္ရဲ့ Cosmopolitan လို႕နံမည္ၾကီးတဲ့ လူမ်ဴိးစံုလွတဲ့စင္ကာပူနိုင္ငံမွာေတာ့.. လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့...တရုတ္နဲ႕...အိႏၵိယႏြယ္..ေသြးေႏွာထားတဲ့့..ေကာ့ေကးရွန္းရုပ္ဆန္ဆန္လူငယ္ေလးေတြရဲ့ မ်က္ႏွာျပည့္ပံုၾကီးေတြကို Changing Faces ေျပာင္းလဲလာေသာမ်က္ႏွာမ်ား လို႔စာတမ္းထိုးပီး လမ္းဆံုလမ္းခြေနရာေတြမွာ အေသအခ်ာခ်ိတ္ဆြဲျပထား တာေတြ႔ရသည္။ ဘာအဓိပၸါယ္လည္းေတာ့မရွင္း.... လူမ်ဴိးေရးစြဲ နဲပါးနိုင္ေသာ နိုင္ငံသားပံုစံအသစ္တခုကို ပရုိမိုးရွင္း လုပ္ျခင္းသာျဖစ္လိမ့္မည္။
ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္နဲ႕ ဂလုိဘယ္လစ္ဇင္ ဘာကိုေရြးမလဲ
အဲဒီေတာ့ ေခါင္းကိုက္ျခင္းကင္းေသာ ေခာတ္မွီဟန္ အျမင္က်ယ္ဟန္ ရိွေသာ ဂလိုဘယ္နိုင္ငံသားအသစ္ဆီကို သြားမလား။ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းတယ္ပဲဆိုဆို ေခာတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတယ္ပဲေျပာေျပာ အမ်ဴိးသားေရး အသြင္လကၡဏာမ်ားကို ၾကံ့ၾကံ့ခံကာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မလား။
အေရးၾကီးတာက ႏွလံုးသားရဲ့အသံကိုနားေထာင္ဖို႔မေမ့ရန္သာျဖစ္သည္။
ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ဆိုတာကလည္း အခုမွသာ ေဂ်ဒိုးနတ္မုန့္လို အသစ္အဆန္းျဖစ္ေနေပမဲ့ ၁၉၆၀-၇၀ႏွစ္ေတြေလာက္တည္းကစခဲ့တဲ့...ကမၻာ့ကုလသမဂၢလို....ကမၻာ့ဘဏ္လို..ဘိုးေအဂလိုဘယ္လစ္ၾကီးေတြပင္ ေျခကုန္လက္ပန္း က်တဲ့အခ်ိန္ေရာက္ေနပီ။ တကယ္ေတာ့လည္း ကမၻာ့အင္အားၾကီး..ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ေသာနိုင္ငံေတြက...ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ကို..အျပတ္ေပးလက္ငင္းေငြေခ်ကာ ၀ယ္ထား လိုက္ပီး သားလို ျဖစ္ေနသည္ပင္။
ဘယ္သူမဆို..International လို႔ေခါင္းစဥ္တပ္ပီး ေတြးနိုင္ေျပာနိုင္ၾကေပမဲ့ National ဆိုတဲ့ ေဘာင္ေလးထဲမွာပဲ ေနခ်င္ေပ်ာ္ခ်င္ၾကတဲ့လူေတြခ်ည္းပါပဲ။ အခုေတာ့လည္း ကုန္သြယ္ေရးမညီမွ်မူ လူမ်ဴိးေရးဘက္လုိက္မူ.. ဘာသာေရးကန႔္သတ္မူ ေတြေအာက္မွာ Nationalism ဆိုတဲ့ၾကက္သေရရိွလွတဲ့
ေ၀ါဟာရအစား Unilateralism, Racism, Extremism ဆိုတဲ့....ၾကမ္းရွရွနံမည္ေတြတပ္ကာအျပန္အလွန္ လက္ညိွဳး ထိုးေနၾကျပန္ပီ။
အဲဒီ ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္ နဲ႕ ဂလိုဘယ္လစ္ဇင္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ဆက္သြယ္ထားတဲ့ၾကိဳးကိုေတာ့ တင္းေအာင္ မဆြဲမိဖို႔အေရးၾကီးသည္။
ဒီေနရာမွာ ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္းေျပာခဲ့တဲ့ ....
“က်ေနာ့္ရဲ့အမ်ဴိးသားေရးစိတ္ဓါတ္ဆိုတာ...ေဘာလံုးပြဲမွာ..ဗမာနိုင္ရင္ပီးေရာဆိုတဲ့..စိတ္ဓါတ္မ်ဴိး မဟုတ္ပါဘူး။..ဒါေပမဲ့..ဗမာနိုင္ခဲ့ရင္ေတာ့
၀မ္းသာေက်နပ္ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့စိတ္ဓါတ္မ်ဴိးပါ..”
ဆိုတဲ့မွတ္တမ္း၀င္စကားေလးကို နက္နက္ရွဳိင္းရွိဳင္းသတိရဆင္ျခင္မိလိုက္သည္၊
ဇန္န၀ါရီလ ၂၀၀၇ ညႊန္း-"Collapse of Globalism "
by John Walston, 2006
11 Comments:
မေရး မေရးနဲ႕ ေရးမယ့္ေရးေတာ့လည္း …မေက..
လူ႕စိတ္ပညာ သဘာ၀နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ ေတြးမိရုံေလးပါ။ လူေတြဟာ တူခ်င္ၾကတယ္.. တူရာကို ပိုႏွစ္သက္သေဘာက်တယ္. . တူရာကို ပိုခ်စ္တယ္ ပိုကာကြယ္တယ္..။
တူတယ္ဆိုတာ စိတ္လကၡဏာ အယူအဆ ထံုးတမ္းစဥ္လာ ဓေလ့ ေတြသာမက ရုပ္လကၡဏာ အသြင္အျပင္ အသားအေရာင္ စသည္ စသည္မ်ား ။
ရုပ္လကၡဏာ ပါလာရင္ (အဲဒီထင္ျမင္ခ်က္ လည္း မွန္ရင္) အဲဒီလကၡဏာေတြဟာ “ေသြး” ကေန ထင္ဟပ္ေနတတ္တယ္။
တူတာ မတူတာေတြ အလြန္ကြဲျပားခဲ့ခ်ိန္ နယ္နိမိတ္ သီးသီးသန္႔သန္႔ ေဘာင္ခတ္ၾကခ်ိန္မွာ အင္အားႀကီးသူ က အင္အားနည္းသူကို အႏိုင္က်င့္ခဲ့တဲ့ သာဓကေတြ သမိုင္းမွာ ရွိခဲ့တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေသြး ကို ထိန္းသိမ္းခ်င္သူမ်ား ရွိၾကတယ္။
“တူမွ ခ်စ္မယ္။ တူမွ တူသူခ်င္း ကာကြယ္မယ္” ဆိုတာမ်ိဳး။
တူလို႕ ခ်စ္ျခင္းဟာ အမွန္အကန္ဆိုရင္ အေျခအေနတစ္ရပ္ေၾကာင့္ ေက်းဇူးတစ္ခု ေစာင့္သိျခင္းေၾကာင့္ တာ၀န္ေက်ျခင္း နဲ႕ေတာ့ မတူႏိုင္။
လူဆိုတာ တဖက္မွာလည္း ရက္စက္တတ္တဲ့ အႏိုင္က်င့္တတ္တဲ့ သေဘာ သဘာ၀ေတြ ပါ၀င္ေပါင္းစပ္ေနတယ္။ ဆူနာမီသတင္း မီးေတာင္ေပါက္တဲ႔သတင္း ၾကည့္တဲ႔အခ်ိန္ အရသာခံမေနဘူးလို႕ အာမခံႏိုင္သလား။ ဆိတ္ကြယ္ရာေရာက္ေတာ့ ေထာင္ေတြမွာ လူလူခ်င္း ႏွိပ္စက္ အရသာခံတယ္။ ဥပမာ အီရတ္ကိစၥေတြ။ ဓာတ္ပံုေတြၾကည္႕ေတာ့ ခိုင္းလို႕လုပ္တာထက္ ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ေမြ႕စြာ လုပ္ျခင္းပါတယ္လို႕ sense ရမိတယ္။ (အနိဌာရုံျဖစ္ျခင္း စက္ဆုပ္စရာျဖစ္ျခင္း ကိုက ရသ တစ္ရပ္)။ လူ႕သဘာ၀ ေၾကာက္စရာ။
တခ်ိန္ကေတာ့ ကၽြန္စနစ္ဆိုတာ ရွိခဲ့တယ္။ လူမ်ိဳးနဲ႕ခြဲတယ္။
သို႕ေသာ္ သို႕ေသာ္………
တစ္ေယာက္ခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္းသေဘာထားကို ဘာမွ မေျပာလို။
ျခံဳေျပာရရင္ ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းဟာ အမွန္တကယ္ ျဖစ္ေပၚ ေနေသာ ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ရပ္ ။ မွန္၏။
ခြဲမရေအာင္ တကယ္ ေရာလည္း ျပႆနာေအးတယ္။
တကယ္ အလံုးစံု မေရာခင္မွာ ကမၻာ့ရြာၾကီးလုပ္ေၾကး ဆိုရင္ အားႀကီးလႊမ္းမိုးႏိုင္သူေတြက မတူသူလူစုေတြရဲ႕ “အက်ိဳးစီးပြား” ကိုဘယ္ေလာက္ၾကည့္မလဲ။ ကိုယ္က ဘယ္အထဲမွာလဲ။
တခ်ိဳ႕က တကယ္ပူပန္တာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တခ်ိဳ႕က ဒါကိုအေၾကာင္းျပ ၿပီး ကိုယ့္တူသူ အမ်ိဳးစုေလးကို ခ်ဳပ္ထားတယ္။
မည္သို႕ပင္ျဖစ္ေစ လူ႕သဘာ၀ကို ေလွ်ာ့တြက္မိေသာ ၀ါဒ (သို႕) လႈပ္ရွားမႈ (သို႕) အေျခအေန ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ အဆံုးသတ္ မေကာင္းတတ္။
သို႕ေသာ္ အမွန္တရား (reality) ကေျပာျပန္တယ္။ အမ်ားညီရင္လည္း ဤ ကို ကၽြဲ ဖတ္ၾကတာပဲတဲ့။ တကယ္ညီလည္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးေပါ့။ ကၽြဲ ကၽြဲ.. ဟဲဟဲ..
ဒီေတာ့ မေက ေျပာတဲ႕ ၾကိဳးရဲ႕ လြန္ဆြဲပြဲက စိတ္၀င္စားစရာေတြ ျဖစ္လာေရာ။
ေသခ်ာတာကတာ့ ဘာနာမည္တပ္တပ္ လူေတြအားလံုး တိုက္ပြဲ၀င္ေနၾကတာ ေနာက္ဆံုးေတာ့ “တရားမွ်တမႈ” အတြက္ပါ။ ေပးႏိုင္ပါေစ .. ကမၻာ့ရြာ..။
အိပ္ေတာ့မယ့္ ဆဲဆဲ.. အိပ္ခ်င္မူးတူး ဘာေတြေရးမိလဲ မသိေတာ့၀ူး..
ဟဲဟဲ.. နက္ျဖန္ေတာ့ အလုပ္ထဲ အိပ္ငိုက္ေပဦးမယ္။
ေကာင္းတယ္ဗ်ာ။ မေကရဲ႕ပိုစ့္ေရာ မပန္ရဲ႕ ေကာ္မန္႔ေရာ။ ကၽြန္ေတာ္လည္း အဲလိုမ်ဳိးေတြ တခါတေလေရးၾကည့္ခ်င္တယ္။
ဒါေလးဖတ္ျပီး ဗဟုသုတ တိုးသြားတယ္ မေက ။
မပန္ေရ..ေလးနက္စူးရွတဲ့(သံေခ်ာင္းၾကီး) အဲ..ဟုတ္ပါဘူး..မွတ္ခ်က္ရွည္ၾကီးေၾကာင့္..ေက်းဇူး။
ကုိသံလြင္ကလဲခ်ဴိေနျပန္ပီ..ငါေမးတာေတာ့မေျဖဘူး..မဂ်စ္ကလဲ..
သူ႔ဆြဲစိထားတာနဲ႔..အားနာပါးနာစာလာခ်သြားရွာတယ္
မေကရဲ့ေဆာင္းပါးေလးက အရမ္းေလးနက္ပါတယ္။
ywetwar: မေကသြယ္။ ႏွလံုးသားယိုစီးမႈ (သို႔) အမ်ိဳးသားေရးအေရေပ်ာ္မွတ္ ကိုဖတ္သြားတယ္။ ဗဟုသုတေတြ အမ်ားႀကီးရတယ္။ စဥ္းစားမိတာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ မေကသြယ္ ကတစ္ခုခုကို အဆိုးျမင္ေနလားလို႔။ကၽြန္ေတာ္ သေဘာေပါက္တာ မမွားဘူးဆိုရင္ မေကသြယ္က တိုးတတ္တဲ့ နိုင္ငံက အစိုးရေတြကို အဆိုးျမင္ေနလားလို႔။ ကၽြန္ေတာ္ ဘေလာ့မွာလည္း ပို႔စ္အသစ္ေရးထားတယ္။ ႏွလံုးသားယိုစီးမႈ ကိုလည္း လင့္ခ္ေပးထားတယ္။ လာဖတ္ပါဦး။
( copy from chat box)
ရြက္၀ါေရ..အမစာကိုခုလိုေလးေလးနက္နက္သံုးသပ္ျပတဲ့အတြက္..တကယ္၀မ္းသာပါတယ္. ရြက္၀ါသေဘာေပါက္တာမွားေတာ့မမွားပါဘူး..အင္း..မွန္လဲမမွန္ေသးဘူး။ အမက..တကယ့္ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့အရိွတရားေတြကို.အတတ္နုိင္ဆံုးခ်ျပၾကည့္တာပါ။ေနာက္တခုက..ဘာေတြပဲေျပာေျပာ..လူမ်ဴိးတိုင္းဟာ..ကိုယ့္ပတ္၀န္းက်င္ေရေျမမွာပဲစိတ္ခ်ိဴင့္၀ွမ္းၾကတယ္ဆိုတာပါ။ အေနာက္တိုင္းသားေတြဆီမွာ..နမူနာယူစရာေတြအမ်ားၾကီးရိွပါတယ္..လံုး၀အဆိုးမျမင္ပါဘူး..အထူးသျဖင့္လူ႔အခြင့္အေရးေပါ့..လူမ်ဴိးတိုင္းမွာ..ေကာင္းတာ။မေကာင္းတာေလးေတြဒြန္တြဲေနတာပဲေနာ္..အေရးၾကီးတာက..ကို႔အားနဲခ်က္ကိုျမင္ေအာင္ၾကည့္တတ္ဖို႔နဲ့..သူမ်ားေကာင္းကြက္ကိုအသိအမွတ္ျပဳနိုင္ဖို႔ပါေသခ်ာတာေတာ့..အမ..မ်က္ကန္းမ်ဴိးခ်စ္မျဖစ္ခ်င္ဘူး
လက္မွတ္ေတြ၊ စာခ်ဳပ္ေတြထက္ ရင္ထဲက အသိအမွတ္ျပဳမွဳက ပိုအေရးၾကီးပါတယ္။ နိုင္ငံ အတြက္ လုပ္ေပးနိုင္တယ္၊ မလုပ္ေပးနို္င္ဘူးဆိုတာ အေျခအေနေတြ အေပၚမွာလည္း အမ်ားၾကီးမူတည္ေနပါတယ္။ အခက္အခဲေတြၾကားက ေတာင္႔ခံေနတဲ႔ သူေတြကို အရမ္းေလးစားမိပါတယ္။ အေျခအေနအရ ေျပာင္းလဲရတဲ႔ သူေတြကို လည္း နားလည္မိပါတယ္။ ျမန္မာမွန္ရင္ အခြင္႔အေရးရတာနဲ႔ ကိုယ္႔တိုင္းျပည္ေကာင္းက်ိဳးကို ထမ္းေဆာင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔ ျမန္မာစကားေျပာတဲ႔ နိုင္ငံျခားသားေတြရွိေနတယ္ဆိုတာလည္း ၀မ္းနည္းစြာ အသိေပးလိုက္ပါရေစ။ ကိုယ္ေတြ႔ပါ။
အေမရိကန္ေရာက္ေနတဲ႔ သူတစ္ေယာက္ေျပာတဲ႔ စကားကို ၾကားလုိက္ရလို႔ပါ။ ငါတို႔ အေမရိကန္သမၼတက ဘယ္လို၊ မင္းတို႔ ျမန္မာေတြက ဘယ္လိုဆိုေတာ႔.... သူက ျမန္မာမဟုတ္ေတာ႔ဘူးလို႔ လံုး၀ကို ခံယူသြားပါျပီ။ အဲဒီလို လူမ်ိဳးေတြရွိေနတဲ႔ အတြက္ ေတာ႔ ၀မ္းနည္းမိပါတယ္။
မွတ္ခ်က္အတြက္..ေက်းဇဴးတင္ပါတယ္ကိုေအာင္၀င္းထြတ္...လူေတြကိုအေရခြံေတြခၽြတ္ၾကည့္နိုင္ေအာင္ၾကိဳးစာျခင္းနဲ႔..ေသြးကစကားေျပာျခင္းဆိုတဲ့အျမင္၂ခုၾကားမွာ..ညီမွ်ခ်င္တာပါဘဲ။
တခ်ိန္မွာ..ဗမာျပည္သူမ်ား၏..ဆိတ္သုဥ္းေနေသာအခြင့္အေရးတခ်ဴိ႔အတြက္..ျပန္လည္ကိုယ္စားျပဳနိုင္ပါေစလို႔..ဆႏၵမြန္ျဖင့္
Dear Kay,
I can understand ur strange feeling when u saw ur friend's daughter singing Sg national song. and i understand that u feel jealous on the fact the Jews and Chinese can maintain the culture identify wherever they r.
But dear key, one thing I observe is that while Chinese and jews have the critical mass (enough population) to build their own community in foreign land, we lack one.
if we have enough population at any particular foreign land, we might be able to maintain our own identify more.
Regards,
FYI
Europe makes peace with nationalism
Charlemagne
Mar 27th 2008
From The Economist print edition
Even in a border-free Europe, everyone wants a homeland
NOT just Belgium, but (supposedly) the entire European Union sighed with relief this week when a new Belgian government got to work—ending nine months of squabbling among the political parties. To Euro-enthusiasts in Brussels, their host country's failure to form a government after last June's election was alarming. The argument is that Belgium matters because it is a model for Europe, with a complex federal system (the country boasts six governments and parliaments) designed to share power between three regions and three linguistic communities (Dutch-, French- and German-speakers). And if small, wealthy Belgium cannot make federalism work, how can the EU?
In truth, this is a circular argument. So what if Belgium has institutions similar to those that a federal EU might use? Being an analogy, if readers will forgive the phrase, is not the same thing as being the same thing. What really matters about fractious, multinational Belgium is that its system of government shows up a painful paradox for the EU: that compromise is needed if competing nationalities are to gain from co-operation, but that too much compromise is toxic to democracy.
A prudent Euro-federalist would resist comparisons with Belgium's rotten institutions, described by one Belgian senator as a "particracy" in which power is derived only tenuously from votes cast by the people. All Belgian federal governments are coalitions that must contain parties from both the French- and Dutch-speaking communities, who lead more or less separate lives. Some compromise is fair enough, you might think: otherwise the majority Dutch-speakers could always outvote the minority who speak French (this is certainly how Francophones present matters). But the elevation of compromise to a moral necessity has proved fatal to democratic accountability
Last June's election shows this. It sent two clear "kick the bums out" messages. Among Flemish parties, the mushily free-market ruling Liberals lost to the mushily conservative Christian Democrats. Among French-speakers, the Socialists were given a drubbing after a string of corruption scandals. Yet after nine months of horse-trading, both defeated parties are in the new five-party coalition (this boasts 22 ministerial posts, including five deputy prime ministers). Even this is provisional. If the new government does not surrender more powers to the regions by July, Flemish separatists in the coalition could walk out, triggering a new crisis that edges Belgium a step closer to partition. Doubtless a new compromise will then be found, in another deal behind closed doors. As ever, the voters will have little power to sanction or reward their rulers for such antics.
Brussels types fret that such squabbling undermines Europe's boast to have moved beyond the grudges and resentments of ethnic nationalism. But here too the reality may be more complicated. An essay in the current issue of Foreign Affairs makes the incendiary suggestion that the EU has kept the peace for 60 years thanks to nationalism, not despite it. The author, Jerry Muller of the Catholic University of America, argues that the brutal genocides and forced population shifts of the 20th century helped to make peace possible. With a few exceptions (he cites Belgium as one), Europe's ethnic and state boundaries now match (ie, most Germans live in Germany, Greece is dominated by Greeks and so on). That has removed a big reason for fighting. Thus the post-war peace may not mark a defeat for ethnic nationalism, but rather demonstrates its "success". A more recent example of such success, just recognised by most EU countries, is Kosovo.
An opposite view is taken by Guy Verhofstadt, Belgium's prime minister until last week. Mr Verhofstadt once wrote a pamphlet calling for a "United States of Europe" and now plans a second book arguing that Europe is naturally cosmopolitan, and that ethno-national divisions are alien to Europe's "soul" (although he too recognised Kosovo). He is fascinated by the late 19th century, when Germans were scattered across central Europe, and Jews enriched life all over the continent. He venerates the example of Rustchuk, a city on the border between Bulgaria and Romania whose residents once spoke Ladino (a Sephardic dialect of Spanish), Turkish, Russian, Bulgarian, Romanian and German. Not any more, Mr Verhofstadt laments, before expressing the hope that a border-free EU may bring cosmopolitan Europe back to life, and end the 20th century obsession with creating "monocultural islands".
Multiculturalism rules OK
Both men should cheer up. Professor Muller is too cynical about the reasons for European peace. German contrition played a vital role, as did genuine horror at the evils done in nationalism's name. Meanwhile Europe is a lot more cosmopolitan than Mr Verhofstadt fears (now he is out of office, he should jump on the Brussels metro and see for himself).
But you can see why a Belgian moderate frets about hardliners. Every week brings a fresh example of ethno-linguistic pettiness. The latest is a row over a local council in Flanders that wants to ban toddlers from its playgrounds if they do not understand Dutch (in fairness, French-speakers can be maddening about language, too). At the European level, Belgium's reputation also suffers. All 27 EU members were recently asked for projects to make 2008 a "European Year of Intercultural Dialogue", celebrating cultural and linguistic diversity. The result was 26 national schemes plus three from Belgium, where diversity may be celebrated, but only so long as it is done equally in French, Dutch and German.
In other words, Belgium's linguistic communities pay a high price for sticking together, resorting to fudges that range from the silly to the destructive. Put like that, you can see Belgium's new government not as a relief, but as an awful warning. A political union hatched together by a fractious elite, and answerable only to itself, is not a model for anybody to follow.
Reference:
http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=10919159
Post a Comment