ရသအေတြး အေတြးရသ (ေပၚသစ္)

တစ္

လူမွာ တျခားသတၱ၀ါေတြထက္ ထူးတာ တခုုပဲ ရွိတယ္။ ေတြးတတ္ ၾကံတတ္တာပဲ။ ေတြးတတ္ ၾကံ တတ္လိုု႕ လူရယ္လိုု႕ ျဖစ္လာတာပဲ။ အဲဒီေတာ့ လူပီသခ်င္တဲ့ သူေတြ ၊ လူျဖစ္က်ိဳးနပ္ခ်င္တဲ့သူေတြ ဟာ၊ ေတြးေတာ ၾကံတတ္တဲ့ ဂုုဏ္ရည္ နဲ႕ စြမ္းအင္ကိုု အစြမ္းကုုန္ ျမွင့္တင္ၾကတယ္။

ဒါေပမယ့္၊ ေတြးရ ၾကံရတာကလည္း သိပ္ေတာ့ မလြယ္လွခ်င္ဘူး ဆိုုတာလည္း အမွန္ပဲ ။ ေတြးေတာ ၾကံတာကိုု ခ်ိဳးနွိမ္ခ်င္သူေတြ ၊ ျမင္ျပင္းကတ္သူေတြ ၊ သေရာ္ျပက္ေခ်ာ္ခ်င္သူေတြ ကလည္း ဒုု နဲ႕ ေဒး ရွိေနေသးတာကိုုး။

“အေတြးကိုု လ ွ်ာတပ္မေပးနဲ႕ ” တဲ့ ။ “ အေတြးကိုု လက္တပ္မေပးနဲ႕ ” တဲ့။
ေတြးေတာၾကံတာကိုု ခ်ိဳးနွိမ္လိုုသူေတြကေတာ့ ေျပာေလ့ေျပာထ ရွိၾကတယ္။ 

လူ႕ေလာကမွာ လုုပ္စရာ ကိုုင္စရာေတြ တပံုုတေခါင္းၾကီး ရွိေနတာတဲ့။ ဒီၾကားထဲက ၊ ေတြးေနရဦးမွာလားတဲ့ ။ ေတြးေတာၾကံတာကိုု ျမင္ျပင္းကတ္သူေတြက ေမးေငါ့ေလ့ ရွိၾကတယ္။ 

ေယကၡမ အိမ္ဦးခန္းမွာ ထုုိင္ျပီး၊ မုုတ္ဆိတ္ေမြး နဲ႕ နွဳတ္ခမ္းေမြး ဘယ္လိုု ဆက္သလဲ ဆိုုတာ တေနရုုန္ ေတြးလံုုးထုုတ္တယ္ဆိုုတဲ့ သမက္ ပံုုျပင္မ်ိဳးကိုု ၊ ၾကားဖူးၾကမွာေပါ့ ။ ေတြးေတာ ၾကံတာကိုု သေရာ္ ျပက္ေခ်ာ္လုုပ္ခ်င္သူေတြက ၊ အဲဒီလိုု ေလွာင္ေလ့ ေထ့ေလ့ ရွိၾကတယ္။

ေတြးေတာ ၾကံတာကိုု ၊ ရန္ေထာင္ ရန္ရွာ လုုပ္တဲ့ သူေတြကေတာ့ “ဆီဇာ” ေပါက္ ခ်ိဳးၾကတယ္။  ရွိတ္စပီးယား ရဲ႕ “ဂ်ဴးလိယပ္ ဆီဇာ” ျပဇာတ္ ထဲက  ဟိုု ပိန္ေညာင္ေညာင္နဲ႕ အငတ္ရုုပ္ ေပါက္ေနတဲ့ ကပ္စိယပ္ ဆိုုတဲ့ ေကာင္ေလ ။ အဲဒီေကာင္က သိပ္ေတြးတဲ့ေကာင္ ။ အဲဒီေကာင္မ်ိဳး အႏၱရယ္ၾကီးတယ္ ” ဆိုုတဲ့  လ ွ်ာရာနင္းျပီး မာန္လည္း မဲလား လုုပ္တတ္ၾကတယ္။ 

ေနေအာက္မွာ ရွိေသာ အမူမ်ားကိုု စစ္၍ မကုုန္နိုုင္။ ၾကိဳးစား၍ စစ္ေသာ္လည္း အကုုန္အစင္ မသိနုုိင္ ။ ထိုုမ ွ်မက  ပညာရွိေသာသူသည္  ငါသိမည္ဟုု ၾကံေသာ္လည္း ၊ အၾကံမေအာင္နိုုင္ ” ( သမၼာက်မ္း ၊ ေဒသနာ က်မ္းစာ) ဆိုုတဲ့ ၊ ေတြးေတာၾကံတာကိုု ဟန္႕တဲ့ စကားမ်ိဳးေတြကလည္း အနမတဂၢ ရွိေသး။ 


နွစ္

ေတြးေတာၾကံတာ ၊ ေျမာ္တာ ျမင္တာကိုု လူသားဂုုဏ္ရည္ အျဖစ္ ၊ ခံယူသူေတြကေတာ့ ၊ အေတြးမတြန္႕ဘူး ။ မေတြးပဲ မေနဘူး။ ေတြးတာပဲ။ 

လူဆိုုတာ နာရီ ၊ ရက္ ၊ လ သတ္မွတ္ခ်က္ ကိန္းဂဏန္းေတြ နဲ႕သာ အသက္ရွင္ ေနၾကတာမွ မဟုုတ္တာ။ ေျခလက္ လွဳပ္ဟန္ေတြ (လုုပ္ရပ္ေတြ) နွလံုုးခုုန္သံေတြ(ခံစားခ်က္ေတြ) ၊ “ငါသိမည္ဟုု ၾကံတာေတြ ( အေတြးေတြ)  နဲ႕ ရွင္သန္ လွဳပ္ရွား ေနၾကတာကိုုး။ 

ဒါေၾကာင့္လည္း ၊ ဒသာန ပညာရွင္ ေဒးကားလိုု ပုုဂၢိဳလ္မ်ိဳးက “ ငါေတြးသည္ ။ ထိုု႕ေၾကာင့္ ငါရွိသည္” လိုု႕ ေတာင္  စြဲစြဲ ရဲရဲၾကီး ေျပာခဲ့တာေပါ့။ 

ဒါေပမယ့္ ၊ ေတြးေတာၾကံတယ္ ဆိုုတာဟာ၊ လူသားတိုုင္း ရဲ႕ ေမြးရာပါ ပိုုင္ခြင့္ ၊ ဘယ္သူ႕ဆီကမွ ေတာင္းဆိုုေနစရာ မလိုုတဲ့ အခြင့္အေရး ၊ ဘယ္သူ ဘယ္၀ါကမွ အာမခံခ်က္ ေပးေနစရာ မလိုုတဲ့ ၊ လြတ္လပ္ခြင့္ ျဖစ္တယ္ ဆိုုတာကိုု ၊ လူမ်ားစုုက ေမ့ထားၾကသလိုု လုုပ္ေနၾကတယ္။ 

လူသတၱ၀ါ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သည္ ၊ စဥ္းစားဖိုု႕ အေတာ္ပ်င္းရိၾကသည္ လိုု႕ ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္း က ေကာက္ခ်က္ ခ်ခဲ့တာဟာ ဒါေၾကာင့္ပဲ ။ 

ဒသာနပညာရွင္ ကဲကီဂတ္ က ၊ “ လူေတြဟာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာခြင့္ ၊ ေရးခြင့္ ၊ စည္းရံုုးခြင့္ ေတြကိုု ၊ ေတာင္းဆိုုရေကာင္းမွန္းသာ သိၾကတယ္။ ေတာင္းစရာမလိုုပဲ ၊ အလိုုလိုု ရေနတဲ့ ၊ လြတ္လပ္စြာ ေတြးခြင့္ကိုု၊ သံုုးရေကာင္းမွန္းက်ေတာ့ ၊ မသိသလိုု ျဖစ္ေနၾကတယ္ ” လိုု႕ ေရးဖူးတာဟာ ဒါေၾကာင့္ပဲ။ 

“ စာအုုပ္ေတြက ေတြးေပးလိမ့္မယ္ ” ဆိုုတဲ့ စကား ခုုတေလာ ေခတ္စားလာေနတာဟာလည္း ဒါေၾကာင့္ပဲ ။
ဒီအယူအဆြဲ အမွားကိုု ဖယ္ရွားနိုုင္ၾကမွပဲ ၊ အေတြးေခတ္ဆန္းခ်ိန္ ေရာက္ေပေတာ့မွာပဲ ။  အေတြးတေခတ္ ဆန္းနိုုင္ ဖိုု႕ ၊ လူတိုုင္း ေတြးေတာ ၾကံတာကိုု ေမြးရာပါ ပိုုင္ခြင့္ လိုု၊ က်င့္သံုုးၾကဖိုု႕ အခိ်န္တန္ျပီ။


သံုုး


ေတြးၾကစိုု႕ ဆိုုတာေတာ့ ဟုုတ္ပါျပီ။ 
ဘာကိုု ဘယ္လိုု ေတြးၾကမွာလဲ ။ 
ေမးစရာပဲ။ 

လူတိုုင္းဟာ ဒသာန ပညာရွင္ေတြလိုုေတာ့ ဘယ္မွာ ေတြးနိုုင္ ေတြးျဖစ္ ေတြးတတ္ၾကပါ့မလဲ ။ 

ကိစၥမရွိဘူး။ လူလိုု ေနဖိုု႕ လူလိုု ေတြးတာပဲ ။ ဒသာနပညာရွင္ ျဖစ္ဖိုု႕ ေတြးတာ မွ မဟုုတ္တာပဲ ။ 

ဒသာန ပညာရွင္ေတြ ေတြးေခၚသလိုု ဘ၀တရား၊ အလွတရား ၊ ကိုုယ္သိတရား၊ စိတ္သိတရား ၊ စရဏတရား ၊ မရဏ တရား အစရွိတာေတြကိုု ေတြးတတ္ခ်င္မွ ေတြးတတ္ေပလိမ့္မေပါ့။ 

ဒါေပမယ့္ ၊ အဲဒီလိုု ဂမၻီရ သေဘာေဆာင္တဲ့ အေရးၾကီးၾကီး ေတြ ကိုု လည္း ေတြးရမွာပဲ ။ အေရးၾကီးၾကီးေတြကိုု ေတြးရင္ အေတြးၾကီးၾကီး ေတြးရမွာေပါ့။  အေတြးၾကီးၾကီးကိုု ေတြးရမွာ ေၾကာက္တယ္ဆိုုျပီး  မေတြးလိုု႕ မရဘူး။  အေတြးၾကီးၾကီး ေၾကာက္တာကိုု ယိုုးမယ္ဖြဲ႕ ျပီး အေတြးေသးေသး ေတြးရမွာကိုုပါ ေၾကာက္လာတတ္ေတာ့မွာကိုုး။ 

ဒီလိုု အေတြးေၾကာက္စိတ္ ၀င္လာရင္၊ အေတြးၾကီးၾကီးကိုုေရာ အေတြးေသးေသးကိုုပါ၊ မေတြးခ်င္ ၊ မေတာခ်င္ ၊ မေငးခ်င္ မေမာခ်င္တဲ့ ေရာဂါဆိုုး စြဲကပ္ လာနုုိင္တယ္။ ဒီလိုုနဲ႕ ေတြးတတ္တဲ့ ၾကံတတ္တဲ့ လူသားဂုုဏ္ရည္ လူသားစြမ္းအင္ လူသားပီတိ ေတြကိုု လက္လႊတ္ ဆံုုးရွံဳးကုုန္နိုုင္တယ္။ 

ဒါေၾကာင့္ ေတြးၾကရမွာပဲ ။ အရာရာကိုု အေတြးနဲ႕ ယွဥ္ျပီး ျမင္ၾကရမွာပဲ။ 


ေလး


အေတြးၾကီးၾကီးတိုု႕  ၊ အေတြးေသးေသး တိုု႕ ဆိုုတာက ၊ စကားအျဖစ္သာ ေျပာတာပါ။ အေတြးတခုုမွာ ၾကီးတာတိုု႕ ေသးတာတိုု႕ ရယ္လိုု႕ မရွိဘူး။  စၾကဝဠာ အေၾကာင္း အေတြးက ၾကီးတယ္၊ ေက်ာက္စရစ္ခဲ အေၾကာင္း အေတြးက ေသးတယ္လိုု႕ ၊ မဆိုုနိုုင္သလိုု  ေနစြယ္က်ိဳးမွာ ညွိဳးသြားတဲ့ ကန္စြန္းႏြယ္ကေလး အေၾကာင္း အေတြးက ေသးတယ္။ မျမဲျမံ မခိုုင္ခံ့ တဲ့ သခၤါရ ဓမၼအေၾကာင္း အေတြးက ၾကီးတယ္လိုု႕ မဆိုုနိင္ဘူး။

သဘာ၀ ေလာကၾကီးထဲမွာ အရာရာဟာ  အဆက္အစပ္ တရားေတြ ၊ ယွဥ္ေဖာ္ ယွဥ္ဖက္ တရားေတြ ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးတရားေတြ ျဖစ္လိုု႕ ၊ ဘယ္ဟာက ၾကီးတယ္ ဘယ္ဟာက ေသးတယ္  ဆိုုတာ မရွိဘူး။ ၾကီးတယ္ ေသးတယ္ ဆိုုတာ ပညတ္သေဘာေတြသာ ျဖစ္တယ္။ 

ဒီေတာ့ ေတြးသာတာ အရင္းခံ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတြးတတ္တာသာ အဓိက ျဖစ္ပါတယ္။ အေတြးရသကိုု ခံစားတတ္တာသာ ပဓါန ျဖစ္ပါတယ္။ 

ေတြးၾကစတမ္းဆိုုရင္ ေရေျမေတာေတာင္ ေတြ ၊ သက္ရွိ သတၱ၀ါေတြ၊ စိတ္ေစတသိတ္ ရုုပ္တရားစံုုေတြ  ၊ အားလံုုးဟာ ေတြးျမင္ ဆင္ျခင္စရာေတြခ်ည္းပဲ ။ ေတြးခ်င္ ေတြးရဲ ေတြးတတ္မယ္ဆိုုရင္ လူတိုုင္းအဖိုု႕ အရာရာဟာ ေတြးစရာ အထည္၀တၱဳခ်ည္းပဲ။ 

ျမင္ရိုုးျမင္စဥ္ ၊ သိရိုုးသိစဥ္ စိတ္အထည္၀တၱဳ ၊ ရုုပ္အထည္၀တၱဳ အားလံုုးဟာ အေတြးနဲ႕သာ မႊမ္းထံုု ျခံဳလႊမ္း လိုုက္ရင္ သေဘာသြင္ဟန္ ေတြ ထိန္လြင္လာတယ္။ ထင္လင္းလာတယ္။ သစ္ဆန္းလာတယ္။ တင့္တယ္လာတယ္ ။ သာယာလာတယ္။ ေဆးေတာင္ေ၀ွး နဲ႕ တိုု႕ လိုုက္သလိုု ဆိုုတာမ်ိဳး။ နတ္ေရကန္ထဲ ခ်လိုုက္သလိုု ဆိုုတာမ်ိဳး။ 

ၾကယ္ကေလး တပြင့္ ၊ ေရကေလး တစက္ ၊ ငွက္ကေလး တေကာင္၊ သစ္ရြက္ကေလး တရြက္၊ ကဗ်ာေလး တပုုဒ္ ၊ ပန္းခ်ီကားေလး တခ်ပ္က ေတာင္ ၊ စၾကဝဠာ
 ရဲ႕ အတၱဳပၺတၱိ နဲ႕  အနာဂတၱိ ကိုု လွစ္ျပ နိုုင္တာကိုု ေတြ႕လာရမယ္။  လူသားရဲ႕ ျဖစ္ေပၚ တိုုးတက္ ေျပာင္းလဲမူ နဲ႕  ရုုပ္နာမ္ သဘာ၀ သခၤါရ ဓမၼျဖစ္စဥ္ ကိုု ဖြင့္ဆိုု နိုုင္မယ္ ဆိုုတာကိုု ေတြ႕လာရမယ္။ လူသားရဲ႕ လူမူသမိုုင္း ျဖစ္စဥ္ နဲ႕ ညဏ္စဥ္ ဖန္စဥ္ ၾကီးကိုု ဇာတ္ေၾကာင္းျပန္ နိုုင္တာကိုု ေတြ႕လာရမယ္။ 

တကယ္ ၾကည္နူး နွစ္သက္စရာေကာင္းတဲ့ ၊ အေတြးရသ ကိုု ခံစားလာရမယ္။



ငါး

မိမိ ေန႕စဥ္ ထိေတြ႕ ခံစား ေနရတဲ့ မိမိ ပတ္၀န္းက်င္ မွာ ရွိေနတဲ့ အရာ၀တၱဳ အျခင္းကိစၥ ၊ အေရးအရာေတြကိုု တနိုုင္ တပိုုင္ အိုုးတန္ ဆန္ခတ္ အေတြးနဲ႕ ယွဥ္ၾကည့္တဲ့ အေလ့ဟာ  ဒသာန “ရူး” တာ မဟုုတ္ဘူး။ ဒသာ “ျမီး” တာေတာင္ မဟုုတ္ေသးဘူး။ မိမိ ဦးေနွာက္ ရယ္ ၊ မိမိ နွလံုုးသားရယ္၊ မိမိရယ္  ကိုုယ္ပိုုင္ စကား၀ိုုင္း ဖြဲ တာသာ ျဖစ္တယ္။ 

ေတြးက်င့္စြဲ လိုု႕ ဘာဆိုုးက်ိဳးမွ ေပၚလာစရာ အေၾကာင္း မရွိဘူး။  ေကာင္းက်ိဳးသာ ရွိဖိုု႕ ရွိတယ္။ 

ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပမဲ့ အေတြး ဥဒါဟရုုဏ္ေတြကိုု ထပ္ဆင့္ ေတြးၾကည့္ပါ။ အေတြးၾကီးလည္း မဟုုတ္ဘူး။ အေတြးေသးလည္း မဟုုတ္ဘူး။ ဒသာန ပညာၾကီး ပညာက်ယ္ေတြ မေနွာင့္ မစြက္တဲ့ အျဖဴထည္ သက္သက္ ရသ အေတြးေတြပါ။ 

မိမိ ခံစားရတဲ့ အေတြးရသ န႕ဲ နွိဳင္းယွဥ္ျပီး ထပ္ဆင့္ ေတြးလိုု႕ ရတဲ့ အေတြးရသ ကိုု လည္း မွန္းခ်င္ၾကည့္ပါ။ 


ေျခာက္(က)


လြတ္လပ္ေရး ရျပီးစ ေလာက္က ၊ လြတ္လပ္ေရး ဆိုုတဲ့ ေ၀ါဟာရ ကိုု ဆရာေဇယ်က ၊ အေတြးနဲ႕ ယွဥ္ၾကည့္ခဲ့တယ္ ။ ေဗဒင္ ဆရာၾကီး ဦးေအာင္ေယာ နဲ႕ လူရြယ္ နွစ္ေယာက္ ေဆြးေႏြးခန္း အျဖစ္နဲ႕ ေတြးခဲ့တာ။ 

“သူ႕ကၽြန္မခံ ” ဆိုုတဲ့ ေဆာင္းပါးမွာ ေရးခဲ့တာ။ 
အဲဒီ ေဆာင္းပါးထဲက ေကာက္နုုတ္ခ်က္ကေလးကိုု ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ။ 

…… တိုု႕ ျမန္မာေတြ ဟာ၊ လြတ္လပ္ေရး ဆိုုတဲ့ စကားကိုု မသံုုးခဲ့ ဘူး။ သူ႕ကၽြန္မခံ ဆိုုတဲ့ စကားကိုုသာ သံုုးခဲ့တယ္။ လြတ္လပ္ေရးကိုု အၾကိမ္ၾကိမ္ ဆံုုးခဲ့ဖူးေပမဲ့ ၊ တိုု႕ဗမာက လြတ္လပ္ေရး ဆံုုးတယ္လိုု႕ ဘယ္ေတာ့မွ အသိ အမွတ္ မျပဳ ခဲ့ဘူး။ ခဏ ေခတၱ အခိုုက္ အလွည့္ မသင့္ လိုု႕ တပါးသူ လက္ေအာက္ က်ခဲ့ရတယ္လိုု႕ သာ ယူဆခဲ့တယ္။ 

တတိုုင္းျပည္လံုုး ထီးေရာ နန္းပါ ဆံုုးခ်င္တိုုင္းသာ ဆံုုးေရာ့ ဘယ္ေတာ့မွ သူ႕ကၽြန္မခံဘူး ဆိုုတဲ့ စိတ္ဓါတ္က  ရွိေနတယ္ကြ။ … အဲဒါ  ဘာလဲ ဆိုုေတာ့ သူ႕ကၽြန္မခံဘူး ဆိုုတဲ့  တိုု႕ဗမာ စိတ္ဓါတ္ပဲကြ။ 

“သူ႕ကၽြန္မခံ ဘူး ဆိုုတာနဲ႕ လြတ္လပ္ေရး ဆိုုတာက အေခၚသာ လြဲတယ္။ အနွစ္သာရခ်င္းကေတာ့ အတူတူတပါပဲ။ အေၾကာင္းေကေတာ့ လြတ္လပ္ေရး ဆိုုတာ တျခား မဟုုတ္ဘူးကြ ။ တိုု႕ဗမာ စကားအရ သူ႕ကၽြန္မခံ ဘူး ဆိုုတာ ပဲ ။ သူ႕ကၽြန္မခံဘူး ဆိုုတာနဲ႕ တျပိဳင္နက္ လြတ္လပ္ေရး ေပ်ာက္သြားေတာ့တာေပါ့ကြာ ”

ဒါက လူမူ ကိစၥ နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အေတြး ။


ေျခာက္ (ခ)


၁၉ ၇၉  ေလာက္က ဂ်ပန္ ဟိုုကၠဴ ကဗ်ာေတြကိုု ဆရာမင္းသုု၀ဏ္ ျမန္မာဟန္ ဖြဲ႕ ခဲ့တယ္။ ဆရာ့ ျမန္မာ ဟိုုကၠဴ ကဗ်ာတပုုဒ္က . . . 

အိုုင္အိုုၾကီးပါလား
အလိုု ေရႊဖား ခုုန္ဆင္းသြား
ပလံုု ေရသံၾကား 

မူရင္း ဂ်ပန္ ဟိုုကၠဴက ပိုုျပီး တိုု- ရွင္းေသးတယ္။ “ အိုုေသာ ေရအိုုင္ ဖားခုုန္ဆင္း ေရသံ ” ဒါပဲ ။
အဲဒီ ကဗ်ာနဲ႕ ပတ္သတ္ျပီး ဆရာ မင္းသုု၀ဏ္ ေတြးထား ပံုု ကိုု ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ ။

“ .. . . . ဤကဗ်ာကိုု အၾကိမ္ၾကိမ္ ဖတ္ၾကည့္ၾကပါ။ ကဗ်ာထဲက ဆန္းၾကယ္ ေထြျပပား ခက္ခဲ နက္နဲေသာ အဓိပၺါယ္ တိုု႕သည္ ကိုုယ္ေယာင္ျပ လာၾကပါလိမ့္မည္။ 

“ အိုုေသာ ေရအိုုင္ တခုု ကိုု စိတ္တြင္ စဥ္းစားၾကည့္ပါ ။ ၾကာျဖဴ ၾကာညိဳ ၾကာနီပင္ ၊ ကေတာင္ပင္ ၊ ေရညွိပင္ ၊ အေဟာင္းအသစ္ အညွိဳးအလန္း တိုု႕ ျဖင့္ ရွဳပ္ေထြး အိုုမင္းေနေသာ ထိုုေရအိုုင္ အတြင္းရွိ ၾကာဖတ္ေပၚမွ ဖားတေကာင္ ခုုန္ဆင္းသြားသည္ ။ ခုုန္ဆင္းသံကိုု ၾကားလိုုက္ရသည္။ 

“ ဖားခုုန္ဆင္းသံကိုု ၾကားရေအာင္ အလြန္ ဆိတ္ျငိမ္ ရေပမည္။ အလြန္ ဆိတ္ျငိမ္ရေအာင္ လူသူ ေလးပါး နွင့္ ေ၀းကြာရေပမည္။  လူသူ ေလးပါး နွင့္ ေ၀းကြာရေအာင္ ေတာနက္ထဲတြင္ ျဖစ္ရေပမည္။ ေတာနက္ထဲတြင္ ေရာက္ေနရေအာင္ ၊ ထိုုပုုဂၢိဳလ္ သည္ ၊ တိတ္ဆိတ္မူ ကိုု ၾကိဳက္နွစ္သက္ေသာ သူ ျဖစ္ရေပမည္။ 

“ထိုု ပုုဂၢိဳလ္သည္ တိတ္ဆိတ္ျခင္း ေရေၾကာတြင္ ေမ်ာေနခိုုက္ ဖားခုုန္သံ ကိုု က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ၾကားလိုုက္ရေသာ အခါ လန္႕ နိုု္းသြားသည္။ ေလာက၏  တိတ္ဆိတ္ ျငိမ္သက္ျခင္း ကိုုလည္း ဤသိုု႕ ေသာ ဖားခုုန္သံမ်ားက  ေဖာက္ထြင္း ဖ်က္ဆီးတတ္ပါကလား ဟုု  သူ ေတြးမိေပလိမ့္မည္” 

ဒါက လူဖန္တီး တဲ့ အနုုပညာ နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အေတြး ။


ေျခာက္(ဂ)


၁၉ ၇၁ခုုနွစ္ဆန္းပိုုင္းက ဟံသာ၀တီ သတင္းစာမွာ ဆရာေတာ္ ေရႊကိုုင္းသား ခြာညိဳပန္း အေတြးစာတပုုဒ္ ေရးခဲ့တယ္။

အဲဒီ အခ်ိန္ေလာက္က သစ္ပင္ ပန္းမန္ နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ စာေတြ  ဆရာေတာ္ အမ်ားၾကီး ေရးေနတယ္။
ဆရာေတာ္ ရဲ႕ ခြာညိဳ အေတြးစာ ကိုု ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ ။

ယခုုနွစ္ အဖိုု႕ ကၽြန္းဖိုုပင္ အပြင့္ေစာေသာ နိမိတ္ျဖင့္ မိုုးဦးက်လည္း ေစာသည္။ မိုုးအၾကိမ္လည္း မ်ားသည္။ ေရလည္း ပါသည္။ ထိုု႕ေၾကာင့္ ေသျပီ ဟုု ပစ္ထားေသာ ခြာညိဳပင္ နွစ္ပင္ လည္း ၊ အငုုတ္မွ အတက္ ထြက္ျပီး ျပန္လည္ စည္ပင္ လာျပန္သည္။ 

ထိုုအခါ ေရမိုုးကိုု မျပတ္ရေအာင္ ဂရုုစိုုက္ေပးရသည္။ လူက ဂရုု စိုုက္ေတာ့လည္း အပင္က အားရွိ ပါးရွိ ၾကီးထြားလာသည္။ အႏြယ္ပင္ ျဖစ္၍လည္း ၊ နွေမာင္းေတြ ခင္းျပီး ၊ စင္တခုုလံုုး ကိုု ဖံုုးလုုခမန္း ေနရာ ယူလာသည္။ 

တခါ တခါ ၊ နွာေမာင္းခင္းပံုု ၊ ေရွးရွဳပံုု ေနရာ မက် တတ္၍ လူက ျပဳျပင္ေပးသည္ကိုု အပင္က မခံ ။ ေတာ္လွန္ခ်င္သည္။ သည္ေတာ့ လူက အေလ ွ်ာ့ေပးလိုုက္ ရသည္။ မေလ ွ်ာ့ ၍ လည္း မျဖစ္ ။ ဇြတ္လုုပ္ လ ွ်င့္ လည္လိမ္ခ်ိဳးသလိုု နွာေမာင္းဖ်ားေတြ က်ိဳးကုုန္ေတာ့သည္။

တကယ္ေတာ့ အပင္က သဘာ၀ အသိျဖင့္ ေနေရာင္ အလင္းေရာင္ ရွိရာကိုု ထိုုးထြက္ျခင္း ျဖစ္၍ ၊ လူက ဓါတ္ပံုုရိုုက္ကြက္ ေကာင္းေအာင္ ပံုုဆင္လိုု၍ ျပဳျပင္ေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆႏၵ နွင့္ သဘာ၀ မဟပ္မိေတာ့ ခြာညိဳပင္က ၾကား၀င္ျပီး ဓားစာခံ လိုုက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။ 

ဒါက သဘာ၀ ဓမၼ နဲ႕ ပတ္သတ္တဲ့ အေတြး ။ 



ေျခာက္  (ဃ)


၁၉ ၈၀ နွစ္လယ္ပိုုင္းက မိုုးေ၀ မဂၢဇင္းမွာ ဒဂုုန္တာရာ ေမြးေန႕ အေတြးစာ တပုုဒ္ ေရးခဲ့သည္။

အဲဒီ အေတြးေတြကိုု ၁၉၆၉  ကတည္းက ရွဳမ၀ မဂၢဇင္းမွာ ကဗ်ာေရးခဲ့ဖူးတယ္ ။ “ ေႏြရက္၏ တညေန၌  မိမိကုုိယ္ကိုု ေ၀ဖန္ျခင္း ”။

ဒဂုုန္တာရာ ရဲ႕  ဘ၀ အေတြးစာကိုု ဖတ္ၾကည့္စမ္းပါ။

“ရြက္၀ါ ရြက္ညိဳမ်ားေၾကြက်ေနၾကသည္။ ဆည္းဆာေရာင္  ၌၊  ရြက္ေကာ့ကေလးမ်ားမွာ ဖ်ပ္ဖ်ပ္ဖ်ပ္ဖ်ပ္ နွင့္ လြင့္ေနၾကသည္မွာ ဖန္အစအန ေရႊအစအန မ်ား လြင့္က်ေနသည္ကိုုၾကည့္ရသလိုုပင္။ တရိပ္ရိပ္ လွဳပ္ရွားေနပံုုကိုု ၊ ဘ၀ မ်ားေလာ ဟုု ထင္ေနမိသည္။

“ကၽြန္ေတာ့္မွာ ေမြးေန႕အေတြးမ်ား ၀င္ေနသည္။ သက္မဲ့ ျဖစ္ေသာ သစ္ပင္ ပန္းပင္မ်ား  ၌ ေကာ ၊ ဘ၀ မရွိေပသေလာ ။သူတိုု႕သည္ ဖူးၾက ပြင့္ၾကသည္။ ႏြမ္းၾက ေၾကြၾကသည္ မဟုုတ္ေလာ။

“ . . . ညသည္ ျမေရာင္ရႊန္းျမလာသည္။ သစ္ပင္ ထူထပ္တိုု႕ တြင္ အေမွာင္ရိပ္ သန္းလ်က္ ။ ပိုုးစုုန္းၾကဴးတေကာင္ ၊ နွစ္ေကာင္သည္ ၀ါးရံုုၾကားမ်ားမွ ပ်ံသန္းလာသည္။

“ ေကာင္းကင္ျပာမွိဳင္းတြင္ ၊ စိန္ၾကယ္ပြင့္ တိုု႕သည္ တဖိတ္ဖိတ္ လက္ေနၾကသည္။ တခ်ိဳ႕ေၾကြသြားၾကေလသေလာ ။ သူတိုု႕က အေရာင္ တလက္လက္ ေတာက္ပ သူမ်ား ျဖစ္၍ ေၾကြက်ေပ်ာက္ကြယ္ သြားသည္ ကိုု သိၾကသည္။ သစ္ရြက္မ်ား ေၾကြက်သည္ကိုုေတာ့ ဘယ္သူမွ မသိၾက ။
ထင္ရွားသူ သာ သိၾကသည္။မထင္ရွားသူ ကိုု မသိလိုုက္ၾက ။ ေၾကြက်သည့္ ေနာက္ေတာ့၊ ဘာမ်ား ျခားနား မည္လဲ ။ ပိုုးစုုန္းၾကဴး၊ ၾကယ္ ၊ သစ္ရြက္ တိုု႕သည္ လူ႕ဘ၀ နွင့္ ဘာျခားနားမည္လဲ ။

ဒါက လူ႕ဘ၀ နဲ႕ပတ္သတ္တဲ့ အေတြး ။


ခုုနစ္


လူတိုုင္း ဒီ ရသ အေတြးေတြ လိုုမ်ိဳးကိုု  မေတြးနိုုင္စရာ ဘာမွ အေၾကာင္းမရွိဘူး။ ဒီ အေတြးေတြကိုု ထက္ျမက္ စူးရွမူ ရွိတယ္၊ မရွိဘူး ဆိုုတာသာ ေျပာစရာ ရွိမယ္။ ဒါက တကိစၥ။ 

လူတိုုင္းဟာ ၊ မိမိ နဲ႕ ထိေတြ႕ ၾကံဳဆံုုလာသမ ွ် စာေပ ဂီတ ပန္းခ်ီ ၊ လူမူေရး ၊ စီးပြားေရး ၊ နိုုင္ငံေရး ၊ သံသရာေရး အစ ၊ ပန္းကေလး တပြင့္  ၊ ငွက္ကေလး တေကာင္ ၊ ေရကေလး တစက္ ၊ နွင္းကေလး တမွဳန္ ၊ အရုုဏ္နီ ဆည္းဆာမွိဳင္း အဆံုုး ၊ သိျမင္ရာရာ အားလံုုးကိုု  သိ-သိကာမတၱ ၊ ျမင္- ျမင္ကာမတၱ ၊ ခုုသိ ခုုေမ့ ၊ ခုုျမင္ ခုုေပ်ာက္  မျဖစ္ေစဘဲ အေတြးနဲ႕ စရနယ္ျပီး သိျမင္မယ္ ဆိုုရင္ ၊ အရာရာ ဟာ၊ အဆန္းတၾကယ္ အသိသစ္ ၊ အတင့္အတယ္ အျမင္သစ္ ေတြ နဲ႕ ၊ ကိုုယ္ေယာင္ျပ  လာၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒါဟာ ရသ အေတြးရဲ႕ စြမ္းရည္ ဂုုဏ္ရည္ပဲ ။ 
ရသ အေတြးဟာ အေတြးရသ ကိုု ေပါက္ဖြားေစလိမ့္မယ္။ 
အေတြးရသ ဟာ ၊ ေလာကအလွ ၊ ဘ၀ အလွ ၊ ရုုပ္အလွ ၊ စိတ္အလွ ေတြကိုု အျမင္ပိုုၾကည္ေစ ၊ ပိုုပီေစတဲ့ ဒိဗၺစကၡဳ အသစ္လည္း ျဖစ္ေပတယ္။ 


ေပၚသစ္ 

အေတြးအျမင္ စာစဥ္ (၄)
ဧျပီ ၁၉ ၈၅





Share/Bookmark

0 Comments: